استفاده از فشار هوا برای تسریع تزریق خون

 

استفاده از فشار هوا برای تسریع تزریق خون

 

در شرایط خونریزی های حاد بعضی اوقات برای نجات جان بیمار لازم است که انتقال خون به بدن بیمار به سرعت انجام بگیرد. این کار میتواند به صورت بی خطر با چندین متد صورت بگیرد برای مثال استفاده از چندین سوزن و تزریق همزمان خون در چندین ورید، استفاده از از سوزن های بلند تر و انجام تزریق خون به صورت عمیق تر در داخل ورید ها، بالا بردن سرم های خون برای افزایش فشار هیدروستاتیکی خون و یا اتصال یک شیر سه طرفه و سرنگ و پمپ کردن خون با فشار به درون رگ ها. از هر کدام از روش ها که استفاده شود باید این را در ذهن داشت که برای هر 1000 سی سی تزریق خون باید 10 سی سی از کلیسیم گلوکونات ده درصد را درون رگ های وریدی تزریق کرد برای جلوگیری از تاثیر اتصال سیترات و کلسیم یونیزه شده.(Credeur et al., 2019)

بعضی از پرستاران هوا را تحت فشار به سمت محل نگه داری خون پمپ میکردند که اینکار باعث افزایش سرعت انتقال خون در بیماران میشد. تحقیقات انجام گرفته در سال 1953 نشان داد که این متد انتقال خون باعث وقوع چندین مورد مرگ بر اثر آمبولی هوا شده است، این اتفاقات در این متد اجتناب ناپذیر است. با اینکه چندین روش برای جلوگیری از ورود هوا به خون ارائه شد اما این روش ها به هیچ عنوان بدون اشکال نیست و همواره با ریسک مرگ بیمار همراه خواهد بود.(Credeur et al., 2019)

 

کیسه های تزریق تحت فشار

 

همانطور که گفته شد وقتی بیمار بین بیست تا چهل درصد خون خود را در اثر سانحه از دست می دهد این وضعیت باعث ایجاد یک شوک هایپوولمیک می شود، در این وضعیت بدن بیمار قادر به خون رسانی کافی به باقی اندام های بدن نخواهد بود. علائمی مانند سر گیجه، سر درد و افت فشار خون از نشانه های این حمله است.

برای تسریع تزریق خون به بیمار گاهی اوقات پرستاران کیسه های خون را فشار می دهند تا خون سریع تر به بدن بیمار برسد، این کار برای پرستاران بسیار طاقت فرسا خواهد بود به همین دلیل شرکت های تجهیزات پزشکی اقدام به ساخت محصولاتی برای آسان تر کردن کار دکتر ها و پرستاران در این مورد کرده اند.

 

 

کیسه های تحت فشار آنالوگ

کیسه های تحت فشار آنالوگ، کیسه هایی هستند که دور سرم یا کیسه ی خون قرار میگیرند و با استفاده از یک پوار که در دست پرستار یا دکتر قرار میگیرد و باعث ایجاد فشار روی کیسه ی خون میشود. این فشار ایجاد شده با یک گیج فشار تحت کنترل و نظارت پرستار میباشد.

اجزای تشکیل دهنده یک پوشر خون

  • سیستم سه طرفه پر و خالی شدن کاف و فشار سنج
  • کاف های نگه دارنده سرم خون که با تزریق فشار تنگ می شوند
  • فشار سنج آنالوگ برای کنترل فشار

 

 

 

معایب استفاده از این روش

 

اگرچه با استفاده از این روش ریسک آمبولی برای بیمار وجود ندارد اما طبق اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی اگر فراورده های خونی تحت فشار بیشتر از 300 میلی متر جیوه قرار بگیرند. این فشار باعث دگرگونی گلبول های قرمز به صورت غیر قابل بازگشت خواهد شد. با اینکه یک فشار سنج آنالوگ در اختیار پرستاران قرار دارد باز هم احتمال بروز خطای انسانی در این روش بسیار بالا میرود همچنین تزریق تحت فشار خون با استفاده از پوشر های خون آنالوگ نیاز به مراقبت دائمی و تنظیم فشار توسط پرستار خواهد داشت.

 

دستگاه پوشر خون دیجیتال

راه حل مشکل پوشر های خون آنالوگ، با دیجیتالی کردن دستگاه ها برطرف شد. دستگاه پوشر خون دیجیتال، دستگاهی است که با استفاده از یک موتور پمپ و کاف میتواند باعث ایجاد فشار روی کیسه خون شود. مزیت این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر دیجیتال بودن آن است که میتواند تحت زمان تعیین شده مقدار فشار تعیین شده ایی را روی سرم وارد کند.

با استفاده از این دستگاه پرستار نیازی به مراقبت دائمی از بیمار نخواهد داشت و در هنگام شروع فقط دستگاه تنظیم میشود و دستگاه به طور خودکار عمل تزریق خون با سرعت بالا را انجام میدهد. از دیگر مزیت های این دستگاه امکان شستشوی مدام وسریع محل عمل میباشد.

مزیت های این دستگاه

  • افزایش سرعت انتقال خون
  • عدم همولیز شدن خون حین تزریق
  • جلوگیری از انتقال عفونت های بیمارستانی
  • داشتن باتری و قابل حمل بودن
  • نداشتن هیچگونه تماس با مایعات بدن بیمار
  • نداشتن هیچگونه تماس با خون تزریقی

 

جمع بندی

هنگامی که بیمار دچار از دست دادن مایعات و خون فراوان میشود هایپولمیا (Hypovolemia) رخ می دهد. در این شرایط بیمار باید هرچه سریع تر خون دریافت کند و اینکار نیاز به تزریق تسریع شده ی خون دارد. در سال های گذشته روش های زیادی برای تزریق سریع تر سرم ها و خون به بدن ارائه شده است که کم خطر هم نبوده اند. جدیدا روشی کم خطر تر و آسان تر برای تسریع روند تزریق خون ارائه شده است که دستگاه های پوشر خون آنالوگ و دیجیتال از این روش ها بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *