زخم بستر چیست؟ علل، روش‌های پیشگیری و راه‌کارهایی برای درمان آن

 

زخم بستری آسیبی است که در صورت وارد شدن فشار و نیروی طولانی مدت بر پوست ایجاد می‌شود. برای بیماری زخم بستر چندین مرحله آسیب شناسایی کرده‌اند که در صورت جلوگیری از عفونت می‌توان آن را درمان و کنترل کرد.

مشکل زخم بستر یکی از انواع بیماری های پوستی است. زخم بستر که زخم‌های تحت فشار یا زخم‌های فشاری نیز نامیده می‌شوند، در واقع آسیب به پوست و بافت زیرین پوست است. در واقع، زخم بستر ناشی از فشار طولانی مدت روی پوست است. این زخم اغلب بر روی پوستی که قسمت‌های استخوانی بدن را پوشش می‌دهد، مانند پاشنه، مچ پا، باسن و دنبالچه اتفاق می‌افتد.

این نوع بیماری پوستی بیشتر در کسانی ایجاد می‌شود که بیمار هستند که بیماری آنها توانایی‌شان در تغییر موقعیت را محدود کرده و یا کسانی که بیشتر وقت خود را در تخت یا صندلی سپری می کنند، به عنوان مثال، افراد مبتلا به فلج مغزی-نخاعی، بیماری، پیری یا ضعف، بیشترین خطر ابتلا به زخم بستر را دارند. زخم بستر می‌تواند به سرعت توسعه یابد. بسیاری از زخم‌های بستر با درمان بهبود می‌یابند، اما بعضی هرگز به طور کامل درمان نمی‌شوند.

علت ایجاد زخم بستر

زخم بستر به علت فشار روی پوست که جریان خون را به پوست محدود می‌کند، ایجاد می‌شود. محدودیت حرکت می‌تواند پوست را آسیب‌پذیر کند.

موارد زیر می‌توانند باعث ایجاد زخم بستر شوند:

  • فشار: فشار ثابت در هر بخشی از بدن شما می‌تواند خونرسانی به بافت‌ها را کاهش‌دهد. جریان خون برای انتقال اکسیژن و سایر مواد مغذی به بافت‌ها ضروری است. قطع جریان خون بیش از ۳ ساعت باعث آسیب پوست و بافت‌های مجاور و در نهایت مرگ سلولی می‌شود. برای افراد با محدودیت حرکت، این نوع فشار در مناطقی از پوست روی استخوان که به طور کامل با عضلات یا چربی پوشیده نشده‌اند مانند ستون فقرات، دنبالچه، کمربند شانه‌ای، باسن، پاشنه و آرنج، اتفاق می‌افتد.
  • اصطکاک: اصطکاک هنگامی رخ می‌دهد که پوست بر روی لباس یا ملافه کشیده‌شود که می‌تواند پوست شکننده را آسیب‌پذیرتر کند، به خصوص اگر پوست مرطوب نیز باشد.
  • تنش برشی: تنش برشی زمانی رخ می‌دهد که دو سطح در جهت مخالف یکدیگر حرکت کنند. به عنوان مثال، هنگامی که سر یک تخت بالا برده شده و شیبدار است، شما می‌توانید به پایین سر بخورید. همانطور که دنبالچه به پایین حرکت می‌کند، پوست مجاور استخوان ممکن است در جای خود بماند (به نوعی در جهت مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند).

انواع روش های درمانی برای بیماران در معرض زخم بستر

  • کم کردن فشار موضعی
  • استفاده از دستگاه های پنوماتیک
  • هر دو ساعت یک بار تغییر وضعیت بیمار به صورتی که بیمار در حالت خوابیده به پشت، به سمت راست، سمت چپ و روی شکم بیش از دو ساعت قرار نگیرد.
  • استفاده کردن از تشک های مواج که ازهوا، آب پر شده یا ژله ای است
  • بررسی دقیق محل های مستعد به زخم فشاری و ماساژ دادن ناحیه قبل از درگیری ( بعد از درگیری به هیچ وجه آن نقاط را تا درمان کامل ماساژ ندهید )
  • استفاده از اقلام مانند دستگیره ضد فشار بین زانویی یا بالشت پاشنه پا یا مچ پا برای جلوگیری زخم در اثر فشار در ناحیه های خاص

انواع تشک های مواج برای پیشگیری از زخم بستر

سه نوع تشک مواج در بازار موجود است که انتخاب تشک مناسب به میزان وخامت حال بیمار بستگی دارد.

تشک مواج تخم مرغی

این تشک ها فقط می توانند تا وزن 100 کیلوگرم را متحمل شوند و برای بیمارانی مناسب است که کمتر از یک سال نیاز به استراحت دارند. این تشک ها دارای کمپرسور هوا هستند و به کمک آن هوا وارد حباب های تشک می شود. از تشک تخم مرغی معمولا برای تشک مواج سلولی

این تشک ها از سلول های هواداری تشکیل شده اند که می توان آن ها را در مواقع نیاز از تشک جدا کرد. تشک سلولی بیمارهای تا وزن 120 کیلوگرم را تحمل می کند و برای بیمارانی که نیاز به 2 الی 3 سال استراحت مداوم دارند, مناسب است.

این تشک ها برای درمان بیماران مبتلا به زخم بستر درجه 3 و 4 نیز مناسب است.

 

تشک مواج بیمارستانی

این تشک های فوق حرفه ای دارای جریان هوای نامحسوس هستند, به طوری که این جریان از تعرق بدن که یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به زخم بستر است جلوگیری می کند.

در سطح این تشک ها درزهای ریزی وجود دارد که هوای درون تشک با بیرون در تبادل باشد.

این تشک ها بیماران با وزن بالا را نیز متحمل می شوند و بهترین گزینه برای زخم بستر درجه 4 هستند.

 

زخم بستر بیمارستانی:

 

بیماران بسیاری در اثر بستری های طولانی مدت در بخش ICU  به دلایل متفاوت دچاز زخم بستر می شوند. از همین جهت محصولات متعدد و بسیاری در جهت رفع این موضوع توسط مهندسین خلاق و نوآور آنهوما طراحی و تولیدشده است.

 

ویژگی ها

                                                                                                                        

  • تهیه شده از فوم مدیکال
  • دارای روکش ضد زخم بستر
  • قابلیت ضد عفونی و شستشو

 

پوزیشن هلالی بدسور:

 

وسیله جابجایی بیمار در منزل و در مراکز درمانی و بیمارستان تکیه گاه صحیح ارگونومیک زیر کمر و باسن از پیچش ستون فقرات جلوگیری می کند.

فشار ستون فقرات را کاهش می دهد، به توزیع یکنواخت وزن کمک می کند و استخوان دنبالچه را از تماس با سطح نشسته محافظت می کند.

از تشکیل زخم های فشاری برای راحتی بیشتر بیماران در مراکز مراقبت طولانی مدت جلوگیری می کند.

ویژگی ها

                                                                                                                        

  • کاهش فشار ستون فقرات
  • جلوگیری از زخم بستر
  • محصولی با کیفیت مطمئن

 

پد مچ دست و پای بدسور:

پدهای مچ پا و دست آنهوما برای بیماران بستری طولانی مدت یا ترومای موضعی یا کسانی که زخم بستردارند مناسب هستند تا فشار و اصطکاک بافتی را کاهش دهد، گردش خون را بهبود بخشد و از زخم های فشاری جلوگیری کند. ضخامت پد برای جلوگیری از فشرده شدن مفصل  و مچ پا و زخم های فشاری پاشنه پا می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *