روش کاتسو یا انسداد جریان خون؟

آنچه که از منابع بر می‌آید روش تمرینی کاتسو با نام های مختلف بکار برده می‌شود. اگرچه کاربران کاتسو به نحوه عملکرد و هدف این روش تمرینی آگاه می‌باشند، ممکن است ابهاماتی در مورد جزئیات این روش با سایر روش‌هایی که استفاده از نام آن‌ها برای تمرین کاتسو مرسوم شده است (به عنوان مثال، روش تمرینی انسداد جریان خون)، کاربران روش تمرینی کاتسو را سردرگم کرده و حتی به این فکر فرو برد که این روش می‌تواند عوارض و آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در اینجا به برخی از شبهات در این زمینه پرداخته می‌شود.

تفاوت بین BFR و KAATSU به عنوان یک روش چیست؟

BFR بر اساس اصل انسداد- یا قطع موقت- جریان شریانی از تنه به اندام‌ها است. به این معنی که، هنگام استفاده از باندهای تورنیکت یا انسداد در تجهیزات محدود کننده جریان خون، جریان خون شریانی به معنای واقعی کلمه محدود یا مسدود می‌شود. در این روش غالباً از تورنیکت‌هایی استفاده می‌شود که مشابه یا بسیار شبیه به کاف‌های فشار خون هستند که در دنیای پزشکی استفاده می‌شوند. این تورنیکت‌ها و کاف‌های فشار خون- که برای اندازه‌گیری فشار خون بکار می‌روند- به طور خاص برای جلوگیری از جریان شریانی طراحی و ساخته شده‌اند. این تورنیکت‌ها به دلیل پهنا، ساختار و مواد کشش ناپذیر آن‌ها در قطع جریان شریانی بسیار موثر هستند. یعنی اگر تورنیکت‌ها را به اندازه کافی طولانی مدت روی عضو بسته و نگه دارید، جریان خون شریانی در ابتدا محدود شده و سپس قطع می‌شود. کف دست‌های ما سفید می‌شود و هیچ حرکتی از مچ دست به پایین احساس نمی‌شود. این تورنیکت‌ها دقیقاً همان گونه که طراحی و مهندسی شده‌اند، عمل می‌کنند.

در مقابل، کاف‌های بادی کاتسو بطور خاص طراحی و مهندسی شده‌اند تا اجازه دهند جریان خون شریانی ادامه یابد و جریان خون وریدی از اندام به تنه کاهش یابد. این نوارهای بادی انعطاف‌پذیر، بسیار باریک‌تر و کشسان هستند که باعث می‌شوند جریان شریانی ادامه یابد و جریان وریدی کم و با اطمینان کاهش یابد. نوارهای بادی کاتسو تحت نظارت و تحقیقاتی که توسط متخصصان قلب و عروق دکتر ناکاجیما و دکتر موریتا و سایر فیزیولوژیست‌های ورزشی با همکاری دکتر ساتو مخترع کاتسو انجام شد، به مدت 10 سال در بیمارستان دانشگاه توکیو مورد آزمایش و استفاده قرار گرفتند. بسیاری از بیمارانی که از نوارهای بادی کاتسو استفاده می‌کردند افرادی بودند که تحت توانبخشی قلب بودند. این پزشکان در ژاپن شرح BFM یا تعدیل جریان خون (Blood Flow Moderation) را برای توصیف کاتسو مدت‌ها قبل از تصور یا فروش تجهیزات فعلی BFR در ایالات متحده و اروپا ارائه دادند.

 

تفاوت بین تجهیزات BFR و KAATSU چیست؟

BFR بر جریان شریانی تمرکز دارد زیرا تجهیزات اصلی آن تورنیکت است که به طور خاص برای جلوگیری از جریان شریانی طراحی و مهندسی شده است. BFM یا کاتسو بر جریان وریدی تمرکز دارد زیرا تجهیزات اصلی آن باندهای بادی هستند که به طور خاص برای جریان متوسط وریدی طراحی و مهندسی شده‌اند و جریان شریانی را مسدود نمی‌کنند. نه تنها مواد تورنیکت، اندازه (عرض) و ساختار به طور قابل توجهی با باندهای پنوماتیک کاتسو متفاوت هستند، بلکه پروتکل‌های BFR و BFM نیز به طور چشمگیری متفاوت هستند.   تفاوت BFR با BFM چیست؟ اگرچه ممکن است تعاریف مربوط به محدودیت جریان خون (BFR) در مقابل تعدیل جریان خون (BFM) در ابتدا ظریف، مبهم و بی اهمیت به نظر برسد، پروتکل‌ها و برنامه‌های کاربردی این دو روش بطور قابل توجهی متفاوت و مهم هستند. از نظر مفهومی و کاربرد، BFR از نقطه انسداد کامل شروع می‌شود و سپس در درصد خاصی (بین 50-80) نگه داشته می‌شود. جریان شریانی ابتدا مسدود شده و سپس فشار انسداد اندام کاهش می‌یابد بنابراین مقدار مشخصی از جریان شریانی طبیعی امکان‌پذیر است. در مقابل، BFM یا کاتسو در یک فشار ملایمی شروع می‌شود که به تدریج با افزایش مدت زمان 20 ثانیه افزایش می‌یابد و فقط فشار بسیار کمی افزایش می‌یابد، بنابراین اتساع مویرگی، رگ و انبساط شریان (Artery distension) و فشار به طور ایمن مدیریت و کنترل می‌شوند. در مفهوم و در کاربرد، BFM یا کاتسو با جریان شریانی طبیعی شروع می‌شود. با کاهش تدریجی و آهسته جریان وریدی، جریان شریانی ادامه می‌یابد. این منجر به جمع شدن ایمن خون در اندام‌ها می‌شود. به مرور دیواره‌های عروقی به تدریج و به آرامی منبسط می‌شوند تا مقدار خون بیشتری را در اندام‌ها جای دهند.   آیا استفاده از نوارهای باریک‌تر مانند کاتسو باعث آسیب عصبی می‌شوند و خطرناک هستند. در حالی که مدت‌های طولانی است که این شایعه توسط طرفداران BFR در مورد کاتسو تبلیغ می‌شود، هیچ مورد مستندی از آسیب عصبی پس از پیروی از پروتکل‌های استاندارد کاتسو پس از بیش از 20 سال کاربرد در بازار وجود نداشته است. برخی از کاربران کاتسو با سن 104 سال با اطمینان و بارها و بارها از کاتسو در طول چند دهه گذشته استفاده کرده‌اند. این ادعا و شایعه نادرست ممکن است نتیجه آن باشد که برخی از کاربران هنگام استفاده از تجهیزات کاتسو احساس سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان خود می‌کنند. این سوزن سوزن شدن توسط چند پدیده مختلف ایجاد می‌شود:

  • لخته شدن خون در مویرگ‌های کوچک نوک انگشتان منجر به احساس سوزن سوزن شدن می‌شود. اگر این احساس ناخوشایند و شدید باشد، آسان‌ترین اقدام باز کردن باندهای بادی کاتسو است. با این حال، بهترین توصیه کاهش فشار بهینه SKU کاتسو است و باعث می‌شود حس مورمور شدن از بین برود.
  • کاربر قبل یا در طول انجام تمرین کاتسو از آب کافی برخوردار نیست. پروتکل‌های استاندارد کاتسو همیشه از همه کاربران کاتسو می‌خواهند که قبل و حین استفاده از کاتسو بسیار آب بنوشند.
  • یک کاربر فشار پایه بسیار بالای اعمال می‌کند و باندهای بادی کاتسو را هنگام شروع کاتسو بیش از حد بالا روی بازوهای خود قرار می‌دهد. بسیار مهم است که بندهای بادی کاتسو محکم و سفت باشند- اما نه خیلی تنگ. توصیه استاندارد این است که نوارها را به اندازه کافی محکم ببندید طوری که بیش از یک انگشت در زیر نوار بین پوست و باند قرار نگیرد. اگر نمی توان انگشت را در زیر نوارها قرار داد، به احتمال زیاد نوارها خیلی محکم هستند. همچنین، نوارها باید در بالای عضله دو سر بازویی، اما در زیر دلتوئیدها قرار بگیرند.

تجهیزات کاتسو طراحی شده‌اند که به طور خاص مانع انسداد شریانی در اندام‌ها می‌شوند. این واقعیت دقیقاً به همین دلیل است که کاتسو در ابتدا توسط دکتر یوشیاکی ساتو، مخترع کاتسو و متخصصین قلب و عروق ژاپنی در بیمارستان دانشگاه توکیو به عنوان دستگاه تعدیل جریان خون (BFM) تعریف شد. تجهیزات کاتسو بطور خاص یک دستگاهBFR  (محدود کننده جریان خون) نیست. در حالی که ممکن است بسیاری از تفاوت‌های جزئی بین BFM و BFR نادیده گرفته شوند (اصلاح جریان وریدی در مقابل محدودیت جریان شریانی)، اصلاح جریان وریدی برای درک ایمنی و هدف کاتسو همانطور که متخصصان خبره کاتسو می‌دانند بسیار مهم است. به عبارت دیگر، هیچ بخشی از پروتکل‌های کاتسو وجود ندارد که روی انسداد شریانی تمرکز کند یا سعی در دستیابی به آن داشته باشد. به همین دلیل است که کاتسو قطعاً BFR، تمرین انسداد (Occlusion training)، تمرین تورنیکت (Tourniquet training)، تمرین O (O-training) یا هر نوع روش محدود کردن جریان خون نیست. به همین دلیل است که در تجهیزات کاتسو از کاف یا باندهایی استفاده نمی‌شود که به طور خاص برای انسداد یا برای محدود کردن جریان شریانی تولید و طراحی شده باشند. باندهای هوایی کاتسو تورنیکت یا کاف فشار خون نیستند. در عوض، نوارهای قابل کشش با کیسه‌های (bladder) قابل انعطاف و کشسان هوا طراحی شده‌اند که در فشارهای خیلی متوسط به سمت داخل اندام متوزم می‌شوند تا جریان وریدی را بطور حداقل تعدیل کنند. این فشار روی بدن ملایم و یکنواخت است زیرا اندام به طور یکنواخت و با اطمینان توسط یک بستر هوا فشرده می‌شود. این اصل و راه حل مهندسی عملی منجر به جمع شدن خون در اندام می شود- نه انسداد شریانی. علاوه بر این، چرخه (Cycle) مشخص شده کاتسو اجازه جریان خون شریانی و وریدی را در هر 20 ثانیه می‌دهد، به این معنی که برای افراد در هر سنی ایمن، موثر و ملایم باشد (تا 104 سال).

به طور خلاصه:

  • هدف تجهیزات کاتسو و پروتکل‌های آن کاهش جریان وریدی از طریق تعدیل جریان خون است، اصطلاحی که اولین بار در دهه 1990 توسط دکتر ساتو و پزشکان ناکاجیما و موریتا، متخصصان قلب در بیمارستان دانشگاه توکیو ابداع شد.
  • نوارهای بادی کنترل شده پنوماتیک کاتسو که برای دستیابی به کاهش جریان وریدی طراحی شده‌اند، یک روش کاملاً متفاوتی از BFR ( استفاده از کاف‌های پهن فشار خون که به طور خاص برای دستیابی به انسداد اندام طراحی شده است) می‌باشد. کاتسو BFRنیست.
  • هنگامی که از تجهیزات کاتسو استفاده می‌شوند، کاربران آن دقت دارند که پروتکل‌های خاصی را که توسط مخترع آن، دکتر ساتو تعریف شده است، دنبال کنند. به طور خاص، پروتکل‌ها و تجهیزات کاتسو طوری طراحی شده‌اند که انسداد جریان خون در عضله رخ نمی‌دهد.
  • باندهای بادی کاتسو که قابلیت کشش و کنترل آن را دارند، کاف (فشار خون) نیستند. کاف اصطلاحی است که به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که به طور خاص برای انسداد اندام طراحی می‌شوند.
  • متخصصان کاتسو دانستن فشار Base SKU و فشار مطلوب SKU هنگام استفاده در حالت KAATSU Cycle و KAATSU برای کاربران را مهم می‌دانند. بکارگیری کاتسو بدون اطلاع از فشارهای Base SKU و Optimal SKU گمراه کننده است.

بنابراین در پایان ذکر می‌شود که روش تمرینی کاتسو همان‌طور که مخترع آن و سایر دانشمندان طی مطالعات و تحقیقات مختلف در طول دهه‌ها و در سرتاسر دنیا اثبات کرده‌اند، روشی کاملا ایمن بوده و با رعایت اصول و پروتکل‌های تایید شده به نتایج مثبت منجر خواهد شد. بنابراین لازم می‌دانیم که یادآوری کنیم که نام‌ها و اصطلاحات بکار رفته در مورد این روش تمرینی از جمله “روش انسداد جریان خون” غلط مصطلح بوده که در بین کاربران رایج شده است و به معنی رخ دادن انسداد در این روش و بروز عوارض بعدی نمی‌باشد. با این حال، آنچه از این مطلب بر می‌آید، علاوه بر لزوم تعیین فشار بهینه برای بهره‌مندی از مزایای روش تمرینی کاتسو، نوع کاف و تهیه باند مناسب نیز یکی از اصول و پایه‌های مهم و بنیادی در این روش تمرینی می‌باشد. لذا برای تهیه کاف یا تورنیکت‌های استاندارد کاتسو و مناسب با ما تماس بگیرید تا به راحتی و با اطمینان خاطر از دوره تمرینی خود لذت ببرید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *