هر آنچه که در مورد BFR و روش درمانی آن باید بدانید

در این مقاله به صورت مختصر و مفید در مورد عمل ویترکتومی و درمان جداشدگی شبکیه (پارگی شبکه چشم ) و مراقبت های پس از آن  استفاده از بالشتک چشم ( headrest prone)    یا به عبارت دیگر بالشتک دمر  و نحوه خوابیدن بعد از عمل شبکه چشم در عمل ویترکتومی صحبت خواهد شد.

ویترکتومی

در این مقوله به صورت مختصر و مفید در مورد عمل ویترکتومی و درمان جداشدگی شبکیه (پارگی شبکه چشم ) و مراقبت های پس از آن  استفاده از بالشتک چشم ( headrest prone)    یا به عبارت دیگر بالشتک دمر  و ن حوه خوابیدن بعد از عمل شبکه چشم در عمل ویترکتومی صحبت خواهد شد.

برای اینکه بتوانیم ببینیم ، باید نور وارد چشم شود و به شبکیه برسد . حال اگر در این مسیر چیزی آن را مسدود کند و نور نتواند به شبکیه برسد عمل دیدن به مشکل می‌خورد .

اکثر بخش میانی چشم با مایعی شفاف و ژله‌ای به نام زجاجیه پر شده است ، از این رو بیشتر بخش مسیر رسیدن نور در زجاجیه است .

به عملی که به وسیله آن کدورت زجاجیه برداشته یا منجر به تخلیه کامل آن می‌شود ویترکتومی می‌گویند .

همچنین با این عمل می‌توان یک جسم خارجی که وارد چشم شده باشد را خارج کرد .

در این عمل قسمت‌هایی از زجاجیه برداشته می‌شود که با توجه به وضعیت بیمار می‌تواند متفاومت باشد و معمولا بافت‌های آسیب دیده و یا عفونت‌های ایجاد شده در چشم خارج و همچنین مقداری گاز یا هوا وارد چشم کرده تا شبکیه در محل مناسب خود باقی بماند و سایر بافت‌های چشم ترمیم شود . به این صورت که چشم به حالت شکل زیر قرار گیرد تا گاز وارد شده، در تماس با قسمت شبکیه بوده و به بهبود آن کمک کند .

از این رو بعد از عمل نیاز به مراقبت‌هایی است تا حباب گازهای وارد شده به چشم خارج نشود و آسیب دوباره‌ای به چشم نرسد . پس باید بیمار در موقعیت نسبتا ثابتی قرار بگیرد .

تفاوت قرارگیری چشم در دو ضعیت

پس باید تا زمان ترمیم لایه های زجاجیه و شبکیه ، که حدودا 2 تا 3 هفته است ، سر به حالت پرون باشد و برای این منظور باید از پوزیشنی استفاده شود که این شرایط را فراهم کند و همچنین از سطح زمین نیز فاصله داشته باشد تا از ورود گرد و غبار و هر گونه فشار یا ضربه احتمای جلوگیری کند . پس بهتر است که دور تا دور سر را پوشش بدهد .

از این رو به پوزیشن U شکل زیر می‌رسیم که تقریبا تمامی شرایط مورد نیاز را فراهم می‌کند .

بالشتک ها جهت پوزیشن دمر  در جراحی پارگی شبه چشم و ویترکتومی استفاده می شوند.

همچنین  این بالشتک چشم  را می‌توان آن را ارتقا داد و به صورت یک مکانیزم و یا صندلی درآورد که حالات قرارگیری متفاوت برای بیمار را فراهم کند .

در این راستا شرکت فراهوش الکترومکانیک آرسام با برند آنهوما اقدام به ساخت انواع پوزیشن ها پرون بالشتک های جراجی چشم بالشت چشمی و جراحی شبکیه چشمی نموده است.

تهیه کننده : آرین اژدرنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *