تورنیکت های ( کاف) اورژانس: نظامی و پیش بیمارستانی و کارایی در مطب

گر فردی به شدت از رگ یا رگ اصلی خونریزی کند ، می تواند به سرعت خون زیادی را از دست بدهد. خونریزی احتمالاً به موقع همراه با قلب ضربان قلب پیدا می کند. این مورد با خونریزی شریانی بیشتر مشخص می شود ، اما در خونریزی وریدی نیز اتفاق می افتد. با خونریزی بسیار سنگین و بالقوه فاجعه بار ، یک فرد بزرگسال می تواند به راحتی 40٪ از حجم خون خود را در عرض 3-4 دقیقه از دست بدهد. این می تواند حتی سریعتر در هنگام برخورد با کودکان باشد.

اگر یک مصدوم مقدار قابل توجهی خون – بیش از 40٪ از حجم خون خود را از دست بدهد ، بدن دیگر قادر به جبران آن میزان از دست دادن خون نیست. آنها دچار شوک هیپوولمیک می شوند. شوک هیپوولممیک حجم کمی از خون است که باعث از کار افتادن سیستم گردش خون می شود ، در صورت عدم درمان آنها می میرند.

از تورنیکت می توان برای جلوگیری از خونریزی در مکان های  های نظامی و پیش بیمارستانی برای نجات جان افراد استفاده کرد.  تورنیکت های پنوماتیک ایمنی بیشتری را برای اندام ایجاد می کنند زیرا در فشارهای پایین می توانند جریان خون شریانی را مسدود کنند ، از طرف دیگر بهبود عملکرد اندام کاملا در  فشارهای پایین ایمن تر هستند زیرا با شواهد موجود در مطالعات بالینی ثابت شده است که فشار تورنیکت بالاتر با احتمال بیشتری از آسیب های مربوط به تورنیکت همراه است .

در شرایط تاکتیکی زمینی و موارد پیش بیمارستانی  و کاربرد در مطب و بخش های اورژانس، تورنیکت به عنوان یک وسیله کنترل خونریزی برای نجات جان انسان مورد استفاده قرار می گیرد.

عرض کاف شرکت آنهوما بهینه شده است یعنی عرض بیشتر کاف نیاز به فشار کمتر برای انسداد کامل اندام را ایجاب می کند. در این حالت ، درد آن نیز بسیار کمتر است و آسیب عصبی کمتری خواهد داشت.

دستورالعمل های کمکهای اولیه کمیته احیا European اروپا (ERC) 2015 بیان می کند که وقتی فشار مستقیم نمی تواند خونریزی شدید را کنترل کند ،  تورنیکت ها و پانسمانهای هموستاتیک توصیه می شود. ILCOR (کمیته ارتباط بین المللی احیا) کاملاً از این موضوع پشتیبانی می کند.

تغییرات اساسی در دستورالعمل های جدید احیای اروپا در مورد خونریزی:

دستورالعمل های جدید بالا بردن عضو در ارتفاع بالاتر قلب را برای کنترل خونریزی شدید توصیه نمی کنند. ارتفاع باعث کاهش جریان خون می شود ، اما به تنهایی خونریزی را متوقف نمی کند. اگر کسی خونریزی شریانی داشته باشد ، فقط نگه داشتن آن در هوا باعث توقف خونریزی نمی شود. اعمال فشار مستقیم به منبع خونریزی احتمالاً جریان خون تهدید کننده زندگی را متوقف می کند.

برای کنترل خونریزی شدید نباید از نقاط فشار غیر مستقیم استفاده کنید. بیش از یک شریان وجود دارد که خون را برای هر اندام تأمین می کند. فشار دادن روی نقاط فشار قادر به جلوگیری از جریان خون نخواهد بود. یافتن نقاط فشار نیز می تواند بسیار دشوار باشد ، خصوصاً در شریان استخوان ران بنابراین در این مواقع وجودتورنیکت پنوماتیک دستی یا دیجیتال بسیار موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *