دستگاه dvt و الزام وجود آن در مراکز درمانی

دستگاه dvt و الزام وجود آن در مراکز درمانی

بازگشت خون از سوي وريد هاي پا به سوي قلب بدون كمك فشار عضالت ناحيه پا و انقباضات ايزوتونيك به دليل وجود دريچه لانه كبوتري كه فقط اجازه عبور خون در يك جهت را به سمت قلب مي دهد تقريبا غير ممكن است.

بافرسوده شدن دريچه ها، عدم فعاليت ماهيچه ها در طولاني مدت و قرار دادن آن ها در شرايط انقباض ايزومتريك خون در رگها جمع مي شود و باقي مي مانند و در نهايت به طور كامل به سمت قلب باز نمي گردد و روند حركت خون به سمت قلب را آهسته و كند مي كند. هنگامي كه خون بسيار آهسته در رگها جريان مي يابد، خطر چسبيدن سلولهاي خون به هم و تشكيل لخته را افزايش ميدهد. اين وضعيت نيز ميتواند منجر به vein Deep
(DVT (thrombosisترومبوز وريد عمقي شده كه خود باعث بوجود آمدن رگهاي واريسي، رگهاي متورم وپيچخورده، نارسايي مزمن وريدي CVIو syndrome postphlebitic شود و درنتيجه با درد و احساسسنگيني در پا ها همراه باشد

 

اثر كاهش و افت دامنه حركتي جريان خون در بسياري از قسمتهاي مختلف بدن موجب ايجاد زخمهاي وريدي مي شود كه خود عوامل بسياري از مشكالت لختگي جريان خون و ميزان جريان خون در رگها است. علت آن نيز به اين صورت است كه فشار و گردش خون در رگها به صورت عادي برابر با 40 ميليمتر است درصورتيكه در افرادمبتلابه بيماري وريدي اين فشار حدود 22 ميليمتر بيشتر از ميزان اصلي و استاندارد است كه خون به راحتي اجازه گردش و عبور نداشته و سبب بروز علائمي مثل مورمور شدن پا ها احساس ضعف و خستگي اسپاسم و گرفتگي عضالت تغيير و زرد شدن رنگ پوست كاهش دما و سرد شدن در دستوپا ميشود، درنتيجه لختگي خون را به همراه دارد.

عوامل ايجاد لختگي خون اغلب به دليل:

 آسيب به سياهرگ
 براثر شكستگي
 آسيب عميق ماهيچه هاي
 جراحي ماژول جراحي abdominal،پا، لگن
 گردش خون پايين
 به دليل استراحت مطلق به دليل شرايط پزشكي يا بعد از عمل جراحي
 حركت محدود  گچ گيري اندام
 نشستن طولاني مدت بهويژه در حالت پا روي پا
 افزايش استروژن
 براثر مصرف قرصهاي ضدبارداري
 درمانهاي هورموني
 دوره بعد از زايمان
 بيماريهاي قلبي
 بيماريهاي ريوي
 سرطان
 سابقه بيماري لختگي خون
 غلظت خون
 سن باال
 چاقي
 نارسايي كليه
 فشارخون بالا

ترومبوز وريد عمقي و در نتيجه آن آمبولي ريو(PE) اغلب به عنوان يك وضعيت پزشكي حساس اما قابل جلوگيري تلقي مي شود كه با لخته شدن خون در سياه رگ هاي اصلي به وجود مي آيد. اين لخته هاي خوني اغلب در ساق پا و لگن رخ ميدهد اما امكان به وجود آمدن آن در بازو نيز وجود دارد كه در صورت درمان نشدن موجب انسداد در ريه و آمبولي ريوي شده كه در پي آن مرگ بيمار را به همراه دارد.

لازم به ذكر است كه ايجاد لخته هاي خوني در هر فردي عاري از سن و جنسيت وجود دارد و در صورت و سهلانگاري مي تواندباعث ناتواني حركتي، و حتي مرگ بيمار شود. اما با درمان زودهنگام مي توان از هرگونه  پيامد غيرقابل جبران پيشگيري كرد، به همين سبب وجود راه حلي كه بتواند فشار وريدي را كنترل كند و روند بازگشت خون را از پا به سوي قلب در حالت استاندارد خود نگه دارد راهكاري جلوگيرانه از بروز لخته شدن و آمبولي ريوي است كه به مراتب مي تواند جان بيمار را نجات دهد

(شکل 2) کاف دستگاه DVT

(شکل1) دستگاه DVT

دستگاه (prevention DVT professional )آنهوما براي کمك به جلوگيري از لخته شدن خون در وريدهاي عمقي پا ها استفاده مي شود.

بسياري از بيماران که تحت عمل هاي جراحي پا قرار مي گيرند، براي مدت طولاني در بيمارستان بستري مي شوند و  يا به دليل ذکرشده و سابقه هاي بيماري پيشتر گفته شده، به علت درمان نامناسب بعد از عمل جراحي و عدم توجه  به موضوع ترمبوز عميق وريدي دچار آمبولي شده و فوت ميکنند و يا با عواقب غيرقابل جبران آن دستوپنجه نرم مي کنند اين در حالي است که باوجود دستگاهي بهمانند ايده ارائه شد که در ادامه بيشتر از آن صحبت مي کنيم ميتوان از تمامي اين مشکالت جلوگيري کرد و نيز هزينه هاي درمان را براي بيمارستان و خانواده بيمار کاهش داد.

وجود چنين دستگاهي از نيازهاي اوليه هر مرکز درماني است که به دليل نبودن نمونه هاي مناسب تا به امروز از اين نياز چشمپوشي شده است .اين دستگاه از يك پمپ هوا و کافهايي تشکيل شده در اطراف پا ها قرار ميگيرند که با هوا پر ميشود. و پاهاي بيمار را تحت فشار قرارمي دهد. اين دستگاه جريان خون را از طريق فشار بر وريدهاي پاهاي بيمار افزايش ميدهد و  به جلوگيري از لخته شدن خون،ترمبوز وريدي کمك ميکند و به طبع مانع فوت بيمار براثر آمبولي ريوي ميشود.

هنگام استفاده از دستگاهprofessional DVT prevention ساق پا يا کل پاي شما در يك کاف محصور  ميشود. کاف با هوا پر ميشود و پا را ميفشارد، دقيقاً مانند کاف فشارخون. سپس باد کاف خاليشده و شل ميشود.
سپس اين روند بارها و بارها تکرار ميشود. فشرده سازي مصنوعي به جاي انقباضات عضالني ايزوتونيك که بايد در  حالت نرمال جريان خون را تسريع بخشد، به حرکت خون از طريق رگهاي به سمت قلب کمك ميکند. دستگاه  داراي 3 ريتم متفاوت جهت ايجاد فشار بر روي وريدها ميباشد که در ريتمهاي متفاوت براثر برنامه دستگاه  کافهاي دستگاه بهنوبت خالي ميشوند و زماني را جهت جايگزيني خون غني از اکسيژن به شريانهاي پاي مي دهد.

ويژگي دستگاه:

 دو کاف مجزا (هر کاف تعبيه شده براي اين دستگاه داراي 3 بخش است)
 داراي دو خروجي مجزا قابل کنترل براي هر کاف هست.
  سه ريتم عملکردي متفاوت

 داراي قابليت تنظيم فشار در 5سطح(150,120,90,60,30 ميليمتر جيوه)
 داراي گيره جهت اتصال به ترابي و يا تخت بيمار

ريتمهاي دستگاه:

1 .هر قسمت از کاف به ترتيب پرشده و پر باقي ميماند و بعد به سراغ بخش بالاتر ميرود.
2 .قسمت اول کاف باد ميشود، خالي ميشود، قسمت دوم باد ميشود و خالي شده و به ترتيب قسمت ديگر.
3 .تمامي قسمتهاي کاف همزمان با يکديگر باد ميشود.

http://noyanovin.irلازم به ذکر است به دليل جلوگيري از افزايش فشارخون در روند پروسه بايد به عضوپا، ران مدت زمان ريکاوري و پر شدن از خون سرشار از اکسيژن را داد (time interval)ازاين جهت در اين دستگاه مدت زماني به اندازه 10 تا 60 ثانيه را براي انتقال فشار از پاي راست به پاي چپ يا بلعکس در نظر گرفته شده است.

دستگاه ارائه شده به دليل حجم کم و وزن سبك قابل حمل بوده و به دليل داشتن دو قالب فلزي در پشت دستگاه  قابل اتصال به تخت هاي بيمارستاني و انواع ترالي ها مي باشد
دستگاه DVT آنهوما در مقايسه با نمونه هاي پيشين که هيچ کدام طراحي و توليد داخل کشور نبوده به دليل رابط کاربري آسان و داشتن مد هاي مختلف که هيچ گونه نمونه مشابه اي نداشته اند به راحتي توسط هر فردي قابل استفاده است.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *