روش کاتسو یا BFR در مجروحان جنگی و توانبخشی

محققان  در مرکز درمانی بروک از تورنیکت برای کمک به مجروحان جنگی برای بازگشت به سلامتی کامل استفاده میکنند. و فکر میکنند که میتواند راه های ریکاوری ورزشکاران از صدمه های ارتوپدی را تغییر و ارتقا دهد.

بی اف ار رسما به عنوان محدودیت جریان خون شناخته شده است این تکنیک می تواند تغییر انقلابی در توان بخشی باشد.

یک تورنیکت جراحی با فشار -مشابه یک کاف فشار خون- بروی عضو آسیب دیده قرار می گیرد تا در حدی  گردش خون را در هنگامی که بیمار در فعالیت قدرتی شرکت میکند را محدود کند. بر خلاف روش های قدیمی آموزش قدرتی که نیازمند بارهای زیاد برای کسب نتایج قابل ملاحظه است این روش تمرین در مقاومت خیلی پایین انجام میگیرد.

این تکنیک بسیار مفید است برای جراحت ها و احتمالا برای ورزش کاران حرفه ای که به دنبال بهبودی از  آسیب هایی مانند (ACL) ای سی ال Anterior Cruciate Ligament  (  پارگی رباط صلیبی پا ) و التهاب تاندون ها و غضروف های آسیب دیده هستند می باشد.

بسیاری از این جنگ جویان  اندام های شان  به صورت شدید آسیب دیده به خاطر جراحت ها یا سوختگی ها که آنها را از شرکت در روش های  قدیمی آموزشی با  وزنه زیاد تقویتی باز می دارد.

بی اف ار بوسیله تورنیکت دیجیتال به آنها اجازه میدهد که قدرتشان افزایش یابد و عملکرد مفصل آسیب پذیر یا بافت نرم ارتقا پیدا کند.

محققان( در بی ای ام سی) در بیمارانی که در حال انجام بی اف ار هستند هم در  اندازه عضله و  هم عملکردی که یک ماهیچه می تواند انجام دهد پیشرفت هایی را دیده اند.

در حالی که نتایج شخص به شخص فرق میکند بیماران به طور میانیگین 50 تا 80 درصد  از فزایش قدرت را در طی چند هفته کوتاه بدست آورده اند.رقم هایی که قبلا در دنیای توان بخشی عضلانی شنیده نشده بودند.

فکر بعدی این است که این روش چطور میتواند به  دنیای غیر نظامی کمک کند. او مشخص کرد که به صورت تاریخی بعضی از بیشترین پیشرفت  های برجسته پزشکی از نتایج بدست آمده از درمان مجروجان در حین ناسازگاری و برخورد بوده است.

در حالی که شمار زیادی از جراحت های ارتوپدی که  در میدان نبرد منجر به قطع عضو یا آسیب دیدگی شدید اندام ها می شود بقیه مشابه آن هایی هستند که ورزش کاران به صورت غالب با آن مواجه می شوند.بی اف ار میتواند دری  را بگشاید در دنیای ورزش برای افراد آسیب دیده که از جراحت های تهدید کننده به طور موثرتری ریکاوری شوند.

 

بی اف ار استفاده کاربردی برای ورزشکاران را دارد که در حال ریکاوری از مصدومیت یا  جراحی هستند.

مفید ترین وجه این تکنیک میتواند این قابلیت باشد که که قدرت ماهیچه را افزایش دهد در حین اینکه از استرس مقاومت بالای تمرینات ورزشی در فاز های اولیه توان بخشی جلوگیری کند.

در حالی که این روش به نظر میاید که فایده هایی در ورزش و قلمرو پزشکی دارد لازم است که هرگونه خطر احتمالی در نظر گرفته شود.

پرسش های مطرح در رابطه با امنیت تورنیکت دیجیتال و کاف در حین فعالیت بدنی قابل فهم هستند. اما گفته میشود که این روش تحت کنترل و با تیم آموزش دیده  انجام می گیرد و تورنیکت های دیجیتال مخصوصی که با  سنجش امینت ساخته شده اند مانند خاموش کردن اتوماتیک این قابلیت را دارند که اطمینان ببخشند که جریان خون به وطور کامل محدود و قطع نشده است و  تغییرات فشار روی مانیتور نمایش داده می شود.

باوجود آن که مکانیزم دقیق به صورت کامل قابل فهم نیست محققان در یافته اند که وضعیت اکسیژن پایین که توسط تورنیکت دیجیتال و کاف ایجاد می شود بدن را مجبور به استفاده از  فیبر های خاص ماهیچه میکند  .

این  تکنیک بوسیله تورنیکت دیجیتال و کاف به مغز اعلام میکند که مواد آنابولیک مانند هورمون رشد انسان 290 بار بیشتر از مبنای اولیه ساخته شود.

محققان تاثیرات بی اف ار را بروی افراد مختلف مطالعه و برسی میکنند از جمله: جراحی ای سی ال یا همان بازسازی رباط صلیبی  و  آرتروسکوپی زانو.

تهیه کننده عزیز اله وکیلی

 espn.com منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *