پوزیشن جراحی لترال

پوزیشن جراحی لترال

یکی از چهار موقعیت های جراحی بیمار ، پوزیشن لترال است که برای روش هایی استفاده می شود که نیاز به دسترسی جراحی به یک طرف بدن بیمار دارد. در پوزیشن لترال، بیمار به یک طرف دراز می کشد و جراح در این حالت میتواند عمل های به خصوصی را انجام دهد. برخی از جراحی های  متداول که ممکن است نیاز به قرار گرفتن بیمار در پوزیشن لترال داشته باشد عبارتند از: جراحی‌های پشت، جراحی اندام تحتانی، جراحی‌های قفسه سینه، جراحی‌های گلو و بینی (ENT) و جراحی‌های کلیه

چه زمانی بیمار را در موقعیت لترال پست قرار می دهیم ؟

از پوزیشن لترال برای دسترسی جراح به قفسه سینه، کلیه، فضای خلفی صفاقی و لگن استفاده می شود. بسته به سمتی از بدن که بیمار در آن عمل می شود، بیمار به سمت چپ یا راست خود دراز می کشد. قبل از قرار گرفتن در پوزیشن لترال ، بیمار در وضعیت خوابیده به پشت قرار می گیرد. سپس تیمی از کارکنان اتاق عمل بیمار را بلند کرده و به سمت غیر جراحی خود می‌چرخانند. بیمار در حالت خوابیده به پشت به سمت لبه میز جراحی قرار می گیرد و سپس به سمت وسط میز می چرخد.

هنگام قرار دادن بیمار در پوزیشن لترال ، کارکنان جراحی باید از شیوه ها و دستورالعمل های ایمنی استفاده کنند. موارد زیر باید بر اساس متغیرهای فردی بیمار و روش مورد استفاده قرار اعمال شود. کارکنان جراحی باید به سیاست ها و روش های موقعیت یابی مرکز خود برای موقعیت یابی ایمن بیماران مراجعه کنند.

  • یک بالش یا پوزیشنر سر را زیر سر بیمار قرار دهید و گوش وابسته را پس از قرار دادن ارزیابی کنید.
  • بازوهای بیمار را روی آرم برد موازی با یک بازو قرار دهید و باید زاویه حمایتی بین بازو ها نیز کمتر از 90 درجه شود.
  • یک رول زیر بغل را زیر قفسه سینه وابسته بیمار، از دیستال تا زیر بغل، در سطح دنده هفتم تا نهم قرار دهید.
  • پس از قرار دادن رول زیر بغل، نبض های شعاعی دو طرفه بیمار باید بررسی شود.
  • تراز فیزیولوژیک ستون فقرات و گردن بیمار باید حفظ شود.
  • پای وابسته بیمار را در لگن و زانو خم کنید. (این کار برای حمایت بیشتر در طول عمل انجام می شود تا خطر کج شدن و افتادن بیمار کاهش یابد.)
  • پای بالای بیمار باید صاف قرار داده شود و یک بالشت بین پاهای بیمار قرار گیرد.
  • تسمه های ایمنی را روی باسن بیمار قرار داده می شوند.

مانند تمام پوزیشن های جراحی، پرسنل جراحی باید از خطراتی که برای بیمار در موقعیت لترال وجود دارد آگاه باشند.

چالش های مرتبط با پوزیشن لترال

  • فشار به ساختارهای سمت وابسته بدن بیمار از جمله گوش‌ها، شانه‌ها، دنده‌ها، باسن، سر استخوان ران ، زانوها و مچ پا – در صورت نیاز باید از تشک یا پد کاهنده فشار رومیزی و پد اضافی استفاده شود.
  • آسیب شبکه بازویی – یک رول بالشتک دار را زیر زیر بغل قرار دهید تا خطر آسیب دیدگی شبکه بازویی را کاهش دهید. شانه پایینی باید کمی جلوتر باشد و بازو پایینی روی آرم برد به سمت بالا قرار گیرد. قسمت بالایی بازو باید روی ارم برد یا بالش نگه داشته شده و بالا بیاید.
  • ادغام وریدی – مداخلات برای محافظت در برابر تجمع وریدی شامل انتقال آرام آرام وضعیتی برای کاهش اثرات قلبی عروقی است.

ابزار های پوزیشن لترال

آرم بردهای بیهوشی: سبک وزن و ساخته شده از فیبر کربنی، این آرمبوردهای بیهوشی به گونه ای طراحی شده اند که به پزشک بیهوشی در طول یک عمل در حالی که بیمار در وضعیت لترال قرار دارد، دسترسی داشته باشند. آرمبورد بیهوشی به راحتی با گیره اتصال یکپارچه خود به هر ریل استاندارد متصل می شود و با لبه های محافظ برای محافظت در برابر آسیب، دوام را افزایش می دهد.

آرمبورد چند حالته: تکیه گاه بازویی که از فیبر کربن سبک وزن ساخته شده است، موقعیت های همه کاره ای را برای وضعیت های جانبی، خوابیده، دراز و نشسته بیمار فراهم می کند. این بورد، هم ترازی مناسب بازوها را در پوزیشن لترال فراهم می کند.

پوزیشنر لترال: این پوزیشنر امکان انتقال ایمن، سریع و آسان از حالت خوابیده به پشت را به حالت جانبی را فراهم می کند. پایین شانه بیمار در کانال انتگرال قرار می گیرد تا راحتی و حفاظت عصبی استثنایی بیمار را در پوزیشن لترال فراهم کند. پشت سری تعبیه شده و ساپورت زیر بغل به تنظیم صحیح ستون فقرات و دسترسی به محل جراحی کمک می کند.

تکیه گاه پشت سری: از این تکیه گاه می توان برای حمایت از سر بیمار در هر دو حالت خوابیده و جانبی استفاده کرد. گهواره سه بعدی سر بیمار توزیع مجدد حجمی فشار را برای محافظت در برابر شروع زخم های فشاری فراهم می کند.

اکستنشن پا: اکستنشن پا وقتی به صورت عمود بر روی میزهای جراحی عمومی اعمال می شود از پای بیمار حمایت می کند. تخته پاها به جلوگیری از آسیب عصبی و حرکت ناخواسته بیمار در وضعیت معکوس کمک می کند.

بند نگهدارنده بیمار: تسمه مهار بیمار یک تسمه الاستومری مصنوعی تقویت شده با گیره های بازشو سریع برای قرارگیری آسان و در عین حال ایمن و قابل تنظیم روی ریل های کناری میز جراحی است. این بند برای استفاده با تمام پوزیشن های جراحی و اکستنشن میز با ریل های کناری سازگار است.

 

پوزیشن لترال دبل
پوزیشن لترال دبل برای عمل جراحی

جمع بندی

یکی از چهار موقعیت اصلی بیمار، پوزیشن لترال است که دسترسی به سمت جراحی بدن بیمار را فراهم می کند. کارکنان جراحی باید خطرات و عوارض مربوط به پوزیشن لترال مانند فشار به ساختارهای طرف وابسته بدن از جمله گوش ها، شانه ها و دنده ها، آسیب شبکه بازویی، تجمع وریدی و کاهش ظرفیت ریه را در نظر بگیرند.

انواع مختلف پوزیشن های لترال عبارتند از: پوزیشن لترال کلیه ، پوزیشن لترال قفسه سینه و پوزیشن لترال جک نایف (jackknife).

صرف نظر از اینکه چه وضعیتی برای بیمار در طول یک عمل استفاده می شود، مهم است که بهترین شیوه ها را برای موقعیت یابی دنبال کنید.

  • داشتن تعداد کافی پرسنل، دستگاه ها و تجهیزات در دسترس در طول فعالیت های موقعیت یابی به اطمینان از ایمنی بیمار و پرسنل کمک می کند.
  • در حین قرارگیری به حریم خصوصی بیمار احترام بگذارید: فقط پرسنل ضروری در اتاق با بیمار در معرض دید قرار می گیرند.
  • بیمار را در یک تراز طبیعی خنثی نگه دارید. سر و گردن بیمار را در وضعیت خنثی و بدون چرخش جانبی شدید قرار دهید و از باز شدگی بیش از حد خودداری کنید.
  • بررسی کنید که بدن بیمار در تراز فیزیولوژیکی قرار داشته باشند و دست‌ها، انگشتان دست، پاها و پاها از مفصل‌های میز جراحی محافظت می‌شوند.
  • کارکنان اتاق عمل همیشه باید از مکانیک های ایمنی بدن در هنگام جابجایی و موقعیت یابی استفاده کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که بیمار با هیچ بخش فلزی میز جراحی یا دستگاه های موقعیت یابی تماس ندارد.
  • هرگز از حد مجاز وزن برای میز یا لوازم جانبی استفاده شده تجاوز نکنید و همیشه هنگام استفاده از میز جراحی و لوازم جانبی از دستورالعمل ها و توصیه های سازنده پیروی کنید.
  • تمام تجهیزات، پدها و لوازم جانبی را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

پوزیشنر لترال شرکت آنهوما

مزایا:

  • حفظ تثبیت موقعیت بدن بیمار در حالت لترال
  • ایجاد فضایی امن جهت حفظ سلامت عصب آگزیلاری
  • عدم نیاز به استفاده از رول آگزیلاری
  • ساپورت دست بالایی و حفظ موقعیت آن
  • تهیه شده از فوم مدیکال

خرید پوزیشن لترال

منبع

https://www.steris.com/healthcare/knowledge-center/surgical-equipment/trendelenburg-position

 

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *