انواع اکسسوری های تخت جراحی(Surgical Bed Accessories)

انواع اکسسوری های تخت جراحی

تخت های اتاق عمل از مهم ترین ابزار های اتاق عمل می باشند. اکسسوری های تخت های جراحی معمولا برای قرار دادن بیمار در یک وضعیت خاص استفاده میشود این لوازم به پزشکان و پرستاران کمک می کنند تا دسترسی بهتری به محل جراحی  داشته باشند همچنین اکسسوری های تخت های اتاق عمل به بیماران کمک می کنند تا عوارض جانبی عمل ها را به حداقل برسانند و از آسیب های فشاری جلوگیری شوند.

پشتیبانی بازو برای تخت جراحی

یک تکیه گاه بازو که به عنوان بازوبند نیز شناخته می شود، با استفاده از گیره یا پایه به یک میز جراحی عمومی یا تخصصی متصل می شود. ساپورت های بازو برای وضعیت مناسب و آناتومیک مناسب برای بیمار و روش، پشتیبانی می کنند.

مهار کننده تخت جراحی

ارم برد ها و دیگر اکسسوری های تخت بیمار، با استفاده از گیره یا کلمپ به یک میز جراحی عمومی یا تخصصی متصل می شود. و آرم برد ها و دیگر لوازم تخت جراحی را ثابت نگه میدارند.

گیره و سوکت تخت

گیره تخت بیمار

سیستم جمع آوری مایعات تخت

لوازم جمع آوری مایعات اغلب در جراحی های اورولوژی، مانند عمل های سیستوسکوپی یا هیستروسکوپی استفاده می شود. یک سیستم جمع آوری مایع معمولاً شامل یک تکیه گاه پارچه ای انعطاف پذیر و کیسه جمع آوری مایع است که با استفاده از گیره ها به انتهای تخت جراحی یا اکستنشن های اورولوژی متصل می شود.

جمع آوری مایعات

تکیه گاه سر تخت جراحی

در طی یک عمل جراحی از تکیه گاه سر برای حمایت سر بیمار استفاده می شود. تکیه گاه سر ممکن است به وضعیت قرارگیری به پشت، مستعد و جانبی برای کاربردهای عمومی، چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب و سایر کاربردهای تخصصی جراحی کمک کند. تکیه‌گاه‌های سر معمولاً به دو انتهای میز جراحی متصل می‌شوند.

هورس شو هد رست

پشتیبانی از پا

تکیه گاه های ساق پا و پوزیشنرهای پا به وضعیت قرارگیری بیمار در اندام تحتانی، از جمله لیتوتومی، شکاف پا و وضعیت معکوس ترندلنبورگ کمک می کنند.

trendelenburgپوزیشن

پد پوزیشنر جراحی

پد های پوزیشنر اغلب به عنوان مکملی برای پدهای روتختی برای کمک به موقعیت مناسب بیمار استفاده می شوند. پد های حالت دهنده می توانند ثبات و مدیریت فشار را برای بیمار در طول عمل فراهم کنند.

تخت های انتقال بیمار

تخته انتقال بیمار از پاهای بیمار در حین انتقال به میز جراحی، قبل یا بعد از عمل، پشتیبانی می کند. یک تخته انتقال بیمار می تواند به انتهای میز عمل متصل شود.

تخت انتقال بیمار

اکستنشن جانبی تخت

اکستنشن های جانبی که به عنوان اکستنشن های عرضی یا اکستنشن های چاقی نیز شناخته می شوند، اکستنشن های مدولار هستند که برای چسباندن به کناره های میز جراحی ساخته شده اند تا عرض بیشتری را برای حمایت از بیماران چاق  در طی یک عمل یا عمل فراهم کنند.

کنترل های عملیاتی تخت جراحی

میزهای کنترل مانند کنترل کف دست جراح، کنترل دست بیهوشی و کنترل پا برای تنظیم بخش های تخت برای انواع مختلف روش های جراحی استفاده می شود. یک کنترل دستی ممکن است دارای دکمه های دستوری باشد که موقعیت های مختلف تخت را با یک دکمه فراهم کنند.

لوازم جانبی تخت جراحی

پد های رو تختی

پد تخت های جراحی برای ارائه مدیریت فشار برای راحتی بیمار و پیشگیری از زخم های فشاری طراحی شده اند. پدهای رو تختی اغلب در ضخامت ها و مواد مختلف بسته به نیاز بیمار در دسترس هستند.

تاپ های اشعه ایکس

تاپ های اشعه ایکس برای تسهیل تصویربرداری بهبود یافته در طول یک روش طراحی شده اند. تاپ های اشعه ایکس رادیولوسنت هستند و معمولاً قابل جابجایی هستند به طوری که می توان آنها را در طول یک عمل جراحی که در آن تصویربرداری با اشعه ایکس مورد نیاز است جابه جا کرد.

لوازم جانبی تخت های جراحی

اکسسوری های جراحی یکبار مصرف

اکسسوری های یکبار مصرف جراحی ممکن است از ماسک های صورت جراحی گرفته تا کیسه های سیستم جمع آوری مایعات باشد. اکسسوری های جراحی یکبار مصرف و یکبار مصرف برای استفاده در طول یک عمل طراحی شده اند و پس از عمل دفع می شوند.

اکسسوری های تخت جراحی بر اساس نوع عمل

اکسسوری های بیهوشی

استفاده از بیهوشی در بسیاری از عمل های جراحی رایج است. لوله گذاری بیهوشی ممکن است نیاز به استفاده از بازوبند بیهوشی و صفحه نمایش اتر و همچنین ملاحظات موقعیت بیمار داشته باشد. بازوبند بیهوشی از بازوی بیمار برای تجویز بیهوشی از طریق مایعات داخل وریدی (IV) پشتیبانی می کند. هدف از صفحه نمایش اتر، که به عنوان صفحه بیهوشی نیز شناخته می شود، پشتیبانی از پرده جراحی برای جدا کردن ناحیه  جراحی از قسمت بیهوشی برای کاهش خطر آلودگی است.

اکسسوری های جراحی چاقی

هدف از عمل چاقی کمک به کاهش وزن بیمار است. پوزیشن لیتوتومی در وضعیت معکوس ترندلنبرگ معمولاً برای جراحی چاقی استفاده می شود. پوزیشنرهای اسپلیت پا اغلب در جراحی چاقی استفاده می شوند، زیرا آنها دسترسی به بیمار با کنترل های مستقل برای ابداکشن/اداکشن کامل و همچنین موقعیت لیتوتومی بالا و پایین فراهم می کنند. سیستم جمع آوری مایعات، اکستنشن پا، اکستنشن تخت و تسمه های نگهدارنده زانو نیز در این عمل کمک کننده هستند.

اکسسوری های عمل مغز و اعصاب

یک عمل مغز و اعصاب شامل عمل بر روی سیستم عصبی، به ویژه مغز و نخاع است. ممکن است در طول جراحی مغز و اعصاب برای قرارگیری بهینه بیمار از صندلی مخصوص استفاده شود و همچنین از یک ماسک صورت جراحی یکبار مصرف یا بند چانه برای ثابت نگه داشتن سر بیمار در طول عمل استفاده شود.

عمل های چشم، گوش، حلق و بینی

یک جراحی چشم روی چشم  بیمار انجام می شود و پزشک برای ثابت نگه داشتن سر بیمار معمولا از پوزیشن ها و بالشتک های مخصوص مانند بالشت فیکو استفاده میکند.  یک عمل گوش و حلق و بینی روی سر و گردن انجام می شود که معمولاً گوش، بینی و گلو را درگیر می کند. این نوع عمل ممکن است به یک تکیه گاه سر 

عمل ارتوپدی عمومی

عمل های ارتوپدی برای درمان و تصحیح مسائل مربوط به سیستم اسکلتی بدن انجام می شود. در جراحی ارتوپدی، تخت جراحی ممکن است برای کشش اندام های تحتانی استفاده شود. برخی از روش ها ممکن است نیاز به یک صندلی  مخصوص برای موقعیت فاولر داشته باشند.

اطفال

جراحی اطفال یک عمل جراحی است که بر روی نوزادان، کودکان و نوجوانان انجام می شود. اکسسوری های میز جراحی که ممکن است در یک روش جراحی اطفال مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از مونتاژ هیپ اسپیکا و پست پرینه برای اقدامات ارتوپدی در وضعیت خوابیده به پشت.

عمل های اورولوژی

 اورولوژیک نوعی جراحی است که بر روی دستگاه ادراری انجام می شود. اکسسوری های تخت جراحی مانند رکاب، پوزیشن های لیتوتومی و نگهدارنده ساق پا معمولاً برای حمایت از پاهای بیمار در طول یک عمل استفاده می‌شوند.

عروقی

جراحی عروقی بر روی شریان ها، سیاهرگ ها و سیستم لنفاوی انجام می شود. ممکن است در طول یک عمل عروقی از یک اکستنشن کاتتر برای ایجاد یک سطح استریل برای ابزار جراحی و همچنین تخته فیستول AV شعاعی برای تعمیر فیستول، تسمه های ایمنی بیمار و آداپتورهای siderail استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *