جلوگیری از DVT

DVT یک لخته خون است که در عمق رگ های شما و اغلب در ساق پا ایجاد می شود. این می تواند تا حدی یا به طور کامل جریان خون را به قلب مسدود کند و به دریچه های لانه کبوتری در رگ های شما آسیب برساند. همچنین می تواند آزاد شود و به اندام های اصلی مانند ریه های شما برود(آمبولی ریوی). که می تواند بسیار خطرناک باشد . در میان افرادی که در ایالات متحده مبتلا به DVT هستند، از هر 10 نفر 1 نفر بر اثر عوارض DVT می میرند.

پیشگیری از DVT

سالانه حدود 350000 آمریکایی با این لخته‌های خونی تشخیص داده می‌شوند و تقریباً به همان اندازه افراد هستند که این لخته‌ها را دارند و نمی‌دانند. حتی اگر در معرض خطر DVT هستید، می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از DVT انجام دهید. برخی از اقدامات ساده عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • ورزش
  • برای مدت طولانی ثابت نمانید – زمانی که در هواپیما یا سفر طولانی با ماشین هستید، هر 2 ساعت یا بیشتر حرکت کنید.
  • هنگام سفر لباس های گشاد بپوشید و آب زیادی بنوشید.

زندگی روزمره و شرایط پزشکی

در صورت امکان به طور منظم روزانه ورزش کنید. پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری همگی از فعالیت های عالی هستند. ورزش همچنین به شما کمک می کند وزن خود را مدیریت کنید، و همچنین خوردن غذا های سالم ویک رژیم غذایی سالم و پر فیبر همراه با مقدار زیادی سبزیجات و میوه ها به شما کمک می کند از DVT جلوگیری کنید.

اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید! چسب‌های نیکوتین، آدامس‌ها یا اسپری‌ها و داروهای تجویزی، همراه با گروه‌های حمایتی، می‌توانند ترک این عادت را آسان‌تر کنند.

حداقل سالی یک بار فشار خون خود را چک کنید. اگر پزشکتان بگوید بیشتر اوقات. در صورت نیاز دستورالعمل های آنها را در مورد مصرف دارو دنبال کنید. ورزش، خوب غذا خوردن و ترک سیگار نیز به کنترل فشار خون شما کمک می کند.

به پزشک خود بگویید:

  • در مورد هرگونه مشکل لخته شدن خون که شما یا یکی از اعضای نزدیک خانواده داشته اید
  • اگر از قرص های ضد بارداری، هورمون تراپی استفاده می کنید یا باردار هستید.

بعد از جراحی یا زمانی که در بستر استراحت هستید. جراح تشخیص میدهد که آیا لخته شدن خون می تواند برای شما مشکل ایجاد کند. گاهی اوقات، این خطر بلافاصله پس از جراحی و حدود 10 روز پس از آن بیشتر است.  ممکن است به DVT مبتلا شوید زیرا در ماه‌های بعد از عمل فعالیت کمتری دارید.

پزشک ممکن است داروهای رقیق کننده خون را تجویز کند که به آنها ضد انعقاد نیز گفته می شود:

  • آپیکسابان (Eliquis)
  • بتریکسابان (Bevyxxa)
  • دابیگاتران (پراداکسا)
  • ادوکسابان (Savaysa)
  • فونداپارینوکس (Arixtra)
  • هپارین
  • ریواروکسابان (Xarelto)
  • وارفارین

ممکن است بخواهید از جوراب های فشاری روی پاهای خود استفاده کنید تا به تسریع جریان خون شما کمک کند.

در طول دوره نقاهت، ارتفاع تخت خود را بالا بیاورید تا از انتهای بالش بلندتر باشد. هر تمرینی مانند بلند کردن پا و حرکات مچ پا را که پزشک توصیه می کند انجام دهید. داروی درد خود را مصرف کنید تا راحت تر شود. از رختخواب خارج شوید و در اسرع وقت با خیال راحت فعالیت خود را افزایش دهید.

پیشگیری از dvt

DVT هنگام مسافرت

در پروازهای بیش از 4 ساعت، برخیزید و حرکت کنید. از این فرصت برای پیاده روی و کشش عضلات خود بین پروازهای پشت سر هم نیز استفاده کنید. وقتی با ماشین سفر می‌کنید، تا جایی که می‌توانید توقف کنید و در اطراف قدم بزنید.

اگر در صندلی خود گیر کرده اید ، ماهیچه های پاهای خود را اغلب در طول سفر تمرین دهید:

پاهای خود را دراز کنید.

پاهای خود را خم کنید.

انگشتان پای خود را به سمت پایین حلقه کنید یا فشار دهید.

مایعات فراوان بنوشید، اما از قهوه و الکل خودداری کنید. آنها شما را کم آب می کنند، که باعث باریک شدن رگ های شما و ضخیم تر شدن خون می شود، بنابراین احتمال لخته شدن خون بیشتر می شود.

جوراب های کوتاه و تنگ نپوشید و سعی کنید پاهای خود را زیاد روی هم قرار ندهید. ممکن است بخواهید از جوراب های فشاری استفاده کنید. آنها به جریان خون و به کاهش تورم کمک می کنند.

dvt در سفر

جوراب های فشرده چیست؟

جوراب‌های فشرده که به نام جوراب‌های فشاری نیز شناخته می‌شوند، طوری ساخته شده‌اند که محکم‌تر از حالت عادی قرار می‌گیرند، بنابراین به آرامی پاهای شما را فشار می‌دهند. پوشیدن آنها به بهبود جریان خون و کاهش درد و تورم در پاها کمک می کند. آنها همچنین می توانند شانس ابتلا به ترومبوز ورید عمقی (DVT)، نوعی لخته خون و سایر مشکلات گردش خون را کاهش دهند.

جوراب های فشاری در طول ها و سفتی متفاوت هستندکه بسته به شرایط شخص انتخاب می شوند.

چه کسی باید از جوراب های فشاری استفاده کند؟

پوشیدن جوراب های فشرده برای اکثر افراد بی خطر است. حتی ممکن است ورزشکاران مورد علاقه خود را دیده باشید که آنها را پوشیده اند.

ممکن است از پوشیدن آنها سود ببرید اگر:

  • در معرض خطر مشکلات گردش خون مانند DVT، واریس یا دیابت هستند
  • در حال نقاهت پس از عمل جراحی هستید
  • لنف ادم (جمع شدن مایعی که معمولاً توسط سیستم لنفاوی شما تخلیه می شود) دارید یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید.
  • در بستر هستید یا به سختی پاهای خود را حرکت می دهید.
  • تمام روز در محل کار می نشینید یا ایستاده هستید.
  • حامله هستید
  • زمان زیادی را در هواپیما می گذرانید

جوراب های فشرده چگونه کار می کنند؟

جوراب‌های فشاری درجه‌بندی شده هستند که در اطراف مچ پای شما تنگ‌تر هستند و با بالا رفتن جوراب‌ها فشار آن کاهش می‌یابد. محققان فکر می کنند که این مکانیسم به افزایش میزان و سرعت جریان خون شما از پاها و بازگشت به قلب کمک می کند.

شریان هایی که خون غنی از اکسیژن را به ماهیچه های شما می برند، می توانند شل شوند، بنابراین خون شما آزادانه جریان می یابد. رگ‌های شما همچنین با فشار دادن خون به قلب شما تقویت می‌شوند که به جلوگیری از تجمع و لخته شدن آن کمک می‌کند. اگر لخته ای در رگ های خود ایجاد کنید، خون شما پشت آن نگه داشته می شود و می تواند باعث درد و تورم در پاهای شما شود. بدتر از آن، اگر یک لخته آزاد شود، می تواند از قلب شما عبور کند و در ریه های شما مستقر شود و باعث آمبولی ریه (PE) شود.

اما جوراب های فشاری فقط برای جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش تورم نیستند. برخی از ورزشکاران، از جمله دوندگان، بسکتبالیست ها و ورزشکاران، از جوراب های فشاری استفاده می کنند. این دسته افراد جوراب های فشاری را برای کمک به ریکاوری ورزشی می پوشند و بنابراین ماهیچه های آنها به اندازه آن درد یا گرفتگی نخواهند داشت.

در تجزیه و تحلیل نزدیک به 1000 مطالعه، محققان دریافتند که برخی از ورزشکارانی که جوراب های فشاری زیر زانو می پوشند، در واقع عملکرد بهتری داشتند، اما فقط در تعداد کمی از مطالعات. اکثر تحقیقات نشان دادند که جوراب‌های فشاری به ورزشکاران کمک می‌کند بلافاصله پس از ورزش سریع‌تر بهبود یابند. ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا ببینیم آیا پوشیدن جوراب های فشرده می تواند برای عملکرد بهتر ورزشکاران موثر باشد یا خیر.

مزایای جوراب های فشرده در پیشگیری از DVT

جوراب های فشاری می توانند از جهات مختلف به بدن شما کمک کنند وقتی آنها را به درستی بپوشید به بهبود گردش خون کمک می کنند که باعث می شود خون غنی از اکسیژن در بدن شما جریان یابد.

جوراب های فشرده همچنین می توانند:

  • به پیشگیری و کاهش درد و ناراحتی در پاها کمک کند
  • تورم پاها ومچ پا را کاهش دهد
  • فشار عضلانی را در هنگام ورزش کاهش دهد، که به شما کمک می کند سریعتر بهبود پیدا کنید
  • هنگام نشستن یا ایستادن طولانی مدت از لخته شدن خون محافظت می کند
  • هنگام ایستادن سرگیجه را کاهش می دهد
  • از رگ های شخص برای پیشگیری یا درمان رگ های عنکبوتی و واریسی حمایت می کند

انواع جوراب های فشاری

 جوراب های فشاری در طول ها و فشارهای مختلف برای پوشش قسمت های مختلف بدن شما وجود دارند. برای DVT، بیشتر جوراب‌ها تا زیر زانو می‌روند، اما می‌توانید جوراب‌های شلواری تا ران و تا کمر نیز تهیه کنید.

آنها همچنین دارای سطوح مختلفی از فشار هستند که در میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) اندازه گیری می شود. جوراب‌های ساق بلند باید راحت باشند، اما نه به‌طور دردناکی سفت شوند. فشرده سازی خفیف، با اعداد کمتر، معمولاً برای راحت نگه داشتن شما در محل کار کافی است. برای جلوگیری از DVT به اعداد بالاتر با تناسب محکم تر نیاز دارید.

عوارض جانبی پوشیدن جوراب های فشاری

جوراب های فشرده می توانند عوارض جانبی داشته باشند، به خصوص اگر آنها را به درستی نمی پوشید یا سایز نامناسبی می پوشید. شایع ترین عوارض جانبی عبارتند از:

  • تحریک پوست، مانند خارش یا احساس سرما یا گرما
  • سرخی
  • درد یا ناراحتی

عوارض جانبی نادر عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک به مواد جوراب ساق بلند
  • عفونت باکتریایی یا قارچی
  • آسیب بافت نرم

عوارض جانبی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که جوراب‌هایی با اندازه مناسب نداشته باشید یا آن‌ها را نادرست بپوشید. اگر قسمت بالای جوراب در ران یا ساق پا بیش از حد تنگ باشد، می تواند یک اثر تورنیکت ایجاد کند. این در واقع جریان خون شما را مسدود یا کند می کند.

اگر به بیماری شدید شریان محیطی (PAD) مبتلا هستید، نباید جوراب فشاری بپوشید، زیرا باعث باریک شدن رگ های خونی در پاهای شما می شود و جریان خون شما را کاهش می دهد.

استفاده از دستگاه پنوماتیک برای جلوگیری از DVT

پمپ های دی وی تی بهترین و غیر تهاجمی ترین روش درمانی و جلوگیری از بروز ترومبوز ورید عمقی می باشد. در این روش یک دستگاه که از یک پمپ و جوراب های باد شونده تشکیل شده است به شما داده میشود و طی دوره های درمانی مختلف بوسیله فشار هوا پاها را منقبض و منبسط می کنند که این عمل باعث افزایش گردش خون و حرکت خون به سمت قلب می شود با استفاده از این پمپ DVT می توان به بهترین شکل و بدون عوارض جانبی از بروز DVT جلوگیری کرد.

درمان با IPC