همه چیز در مورد واریس+پنج روش درمان

درمان DVT

واریس چیست؟

رگ های واریسی رگ های متورم و بزرگ شده قابل مشاهده در زیر پوست هستند که معمولاً در پاها و مچ پا ها ایجاد می شوند. واریس ممکن است آبی یا بنفش تیره باشند و اغلب از نظر ظاهری برآمده یا پیچ خورده هستند.

دلیل بوجود آمدن واریس

واریس معمولا بر اثر گرفتگی رگ های خونی بوجود می آید. دلیل اصلی بوجود آمدن واریس ضعیف شدن دریچه های لانه کبوتری پا می باشد. 

واریس و راه های درمان

دریچه های لانه کبوتری و تاثیر آن بر واریس

در سرتاسر رگ های شما، لت کوچک هلالی شکل که آنها را با نام دریچه های لانه کبوتری میشناسیم، پراکنده شده‌اند که به جلوگیری از برگشت خون کمک می‌کنند. این دریچه ها از درونی ترین لایه دیواره سیاهرگ به سمت مرکز سیاهرگ پیش می روند و در جهت جریان خون وریدی به سمت قلب زاویه دارند. این دریچه ها به صورت غیرفعال مانند درهای چرخان کار می کنند و بدون نیاز به ماهیچه میتوانند باز و بسته شوند. هنگامی که خون از کنار دریچه عبور می کند، دریچه را باز می کند و با کاهش جریان خون، دریچه به حالت بسته خود باز می گردد. با آسیب دیدن دریچه های لانه کبوتری خون از پا ها به سمت قلب به طور کامل بر نمیگردد و باعث گرفتگی رگ ها و واریس می شود.

دلیل آسیب دیدگی دریچه های لانه کبوتری و بروز واریس

بالا رفتن سن:

با افزایش سن، دیواره‌های سیاهرگ ضعیف و منبسط می‌شوند و ممکن است لت ها دیگر در حالت بسته به یکدیگر نرسند. این باعث نشت یا برگشت خون می شود که در نهایت باعث بروز واریس در پا ها می شود.

ضعیف شدن دریچه ها:

دریچه های رگ از پروتئینی به نام کلاژن ساخته شده اند. ویژگی‌های کلاژن در افراد مختلف کمی متفاوت است، برخی افراد کلاژن انعطاف‌پذیرتری تولید می‌کنند در حالی که برخی دیگر نوع نسبتاً سفت‌تری تولید می‌کنند. اگر در گروه دوم قرار دارید ممکن است دریچه های شما بیشتر مستعد ساییدگی و پارگی باشند و به راحتی آسیب ببینند در نتیجه ریسک ابتلا به واریس بیشتری دارید.

کم شدن فعالیت ماهیچه ایی و بی تحرکی:

فعالیت عضلانی برای رگ های سالم مهم است. همانطور که عضلات پای خود را منقبض می کنید، آنها به آرامی سیاهرگ ها را فشرده می کنند و به حرکت خون در آنها کمک می کنند. داشتن یک شغل اداری یا ایستاده که مستلزم آن است که شما ساعت ها در یک زمان بی تحرک باشید، اثرات مفید فعالیت ماهیچه ای را کاهش می دهد و در نتیجه جریان خون کند می شود. با گذشت زمان، این منجر به فشار خون سیاهرگی می شود که باعث انبساط سیاهرگ ها و نشتی دریچه ها می شود. این کمبود فعالیت از اصلی ترین دلایل بروز واریس می باشد که به راحتی قابل جلوگیری است.

هورمون های زنانه:‌

این هورمون ها اثرات قابل توجهی روی دریچه های سیاهرگی دارند. پروژسترون دیواره سیاهرگ ها و بافت دریچه را نرم می کند. سطوح بالای پروژسترون، مانند دوران بارداری، می تواند باعث گشاد شدن سیاهرگ ها و نشتی دریچه ها شود. پروژسترون بیش از حد نیز می تواند دریچه ها را بیش از حد انعطاف پذیر کند و باعث شود که به درستی بسته نشوند. استروژن اثرات ضد التهابی مهمی را ایجاد می کند که دریچه های سیاهرگی را از آسیب محافظت می کند.

لخته خون:

لخته های خون که در سیاهرگ های پا ایجاد می شوند میتوانند باعث آسیب به دریچه های لانه کبوتری بشوند. همانطور که فشار برگشتی بر اثر لخته خون ایجاد می شود، دریچه در نهایت جای خود را رها می کند و در جهت اشتباه باز می شود و در این فرآیند آسیب می بیند. علاوه بر این، اگر لخته خون روی دریچه ایجاد شود، می تواند باعث ایجاد زخم شود که از باز و بسته شدن صحیح دریچه جلوگیری می کند.

تصادفات، بیماری ها و آسیب دیدگی:

یک تصادف یا آسیب قبلی به پاها، جراحی پاها، یا یک روند بیماری که بر گردش خون تأثیر می گذارد نیز می تواند به دریچه های ورید آسیب برساند هر چند احتمال وقوع کمتری دارد.

واریس

تشخیص واریس

تشخیص آسیب دیدگی دریچه های لانه کبوتری و بروز واریس: با افزایش تعداد دریچه های آسیب دیده، گردش خون در پاهای شما به طور قابل توجهی مختل می شود. این بیماری که به طور کلی به عنوان نارسایی سیاهرگی شناخته می شود، علائم زیادی را نشان می دهد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

درمان واریس

چند تکنیک ساده خودمراقبتی می تواند به شما کمک کند تا رگ های آسیب دیده خفیف تا متوسط و علائم نارسایی سیاهرگی را مدیریت کنید. یکی از گزینه های مفید جوراب های فشرده است که به جلوگیری از تجمع خون کمک می کند و می تواند تورم و درد را کاهش دهد. در صورت نیاز به سطوح بالاتر فشرده سازی، اینها بدون نسخه یا با نسخه در دسترس هستند.

علائم واریس

واریس میتوانند خفیف و یا شدید باشد، بعضی از این علائم عبارت اند از:

  • احساس خارش، سوزش در پاها
  • برآمدگی رگ ها
  • درد شدید پاها
  • احساس سنگینی پاها
  • احساس خستگی عضلانی
  • درد پاها هنگام راه رفتن که هنگام استراحت کاهش می یابد
  • گرفتگی پا یا اسپاسم عضلانی
  • تورم در پاها یا مچ پا
  • پاهای بی قرار، به خصوص در شب
  • زخم های پا
  • تغییر رنگ تیره و کبودی مانند پوست اطراف مچ پا

بهترین راه درمان واریس

ورزش، بهترین دوست رگ های شماست و یکی از بهترین ورزش هایی که می توانید برای درمان واریس انجام دهید پیاده روی است. پیاده روی که اغلب به عنوان ورزش “عالی” معرفی می شود، برای افرادی که در ریسک ابتلا به واریس هستند ورزش بهترین راه است، زیرا باعث می شود پمپ عضلانی در پاهای شما کار کند و می تواند تجمع خون و احساس سنگینی را کاهش دهد. اگر فعالیت متفاوتی را ترجیح می دهید، می توانید شنا، رقص یا شکل دیگری از ورزش را انتخاب کنید که پاهای شما را به حرکت در می آورد در بین جلسات ورزشی با بالا بردن پاهای خود از نیروی جاذبه کمک بگیرید. دو جلسه 30 دقیقه ای در روز را در حالی که پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید، هدف بگیرید. با استفاده از این روش با کم هزینه ترین و غیر تهاجمی ترین روش ممکن بدون درد واریس خود را درمان کنید.

روش های تهاجمی و دائمی درمان واریس

وناسیل(VenaSeal):

یک راه حل دائمی برای رگ های واریسی است که با تزریق یک چسب مخصوص پزشکی عمل می کند که رگ های آسیب دیده را می بندد و سپس خون به رگ های سالم هدایت می شود.

مزایای VenaSeal

در مقایسه با سایر روش‌هایی که رگ‌های واریسی را از طریق برداشتن جراحی یا سوزاندن درمان می‌کنند،  VenaSeal شامل موارد زیر است:

  • این روش فقط به کمک یک سوزن و بی حسی موضعی واریس را درمان میکند. 
  • بدون ناراحتی: چون وناسی از چسب استفاده می کند، نه از گرما یا لیزر، شما سوزش یا دردی را که معمولاً با درمان واریس ایجاد می شود، احساس نخواهید کرد.
  • کاهش زمان بهبودی:‌ تنها یک روز پس از درمان واریس پا می توانید به فعالیت عادی بازگردید.
  • بدون جوراب فشاری : پس از این درمان واریس دیگر نیازی به جوراب های فشاری برای درمان واریس نخواهید داشت.
درمان واریس با روش وناسیل
درمان واریس با روش وناسیل

بستن سریع (ClosureFast)

از امواج رادیویی ماکرو ویو(Microwave) برای تابش گرمای یکنواخت برای درمان و بستن وریدهای آسیب دیده استفاده می کند و سپس خون به سیاهرگ های سالم هدایت میشود که به بهبود واریس منجر می شود.

Closure Fast در درمان واریس بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده است که درمان Closure Fast تا 5 سال پس از درمان منجر به نرخ بسته شدن و بهبود قابل توجه واریس می شود. در یک مطالعه تحقیقاتی در چند بیمارستان بزرگ، نشان داده شد که این روش پس از 5 سال 94.9 درصد بدون برگشت است.

علاوه بر این، Closure Fast منجر به کاهش کبودی و درد و همچنین عوارض کمتری در مقایسه با سایر تکنیک‌های حذف رگ‌های واریسی می‌شود.

اسکلروتراپی درمانی(Sclerotherapy):

این روش برای درمان واریس در  رگ‌های عنکبوتی است که در آن یک مایع مستقیماً به رگ‌ها تزریق می‌شود و باعث جذب رگ‌ها توسط بدن می‌شود در نتیجه باعث حذف شدن رگ های واریسی و ساخت رگ های جدید می شود.

 مزایای اسکلروتراپی درمانی(Sclerotherapy)

  1. کاهش رگهای عنکبوتی ناخوشایند: از بین بردن رگ‌های عنکبوتی ناخوشایند یک هدف رایج هنگام جستجوی درمان واریس است. رگ‌های عنکبوتی ممکن است باعث ایجاد رگ‌های پراکنده بنفش یا آبی روی پاها، صورت یا دست‌های شما شوند. این رگ‌ها به شما آسیبی نمی‌رسانند، اما می‌توانند خجالت‌آور باشند، به خصوص اگر روی صورت شما باشند.
  2. کاهش رگ های واریسی کوچک: اسکلروپاتی به درمان سیاهرگ های عنکبوتی محدود نمی شود. از این روش درمانی می توان برای درمان رگ های واریسی کوچک نیز استفاده کرد. این نه تنها ظاهر پاهای شما را بهبود می بخشد، بلکه می تواند درد ناشی از واریس را نیز از بین ببرد.
  3. یکی از جذاب ترین مزایای اسکلروتراپی این است که جراحی نیست. این بدان معنی است که شما مجبور نخواهید بود با برش یا بخیه دست و پنجه نرم کنید.
  4. دوره ریکاوری راحت: از آنجایی که اسکلروتراپی جراحی نیست، دوره نقاهت طولانی نخواهید داشت. و از آنجایی که این روش به صورت سرپایی انجام می شود، می توانید مدت کوتاهی پس از درمان به خانه بازگردید. شما همچنان باید دستورالعمل های بعد از عمل خود را دنبال کنید (که ممکن است شامل پرهیز از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و حمام یا سونا داغ به مدت 48 ساعت باشد)، اما نیازی به مراقبت از بخیه ها یا محل های برش نیست.
  5. این روش بسیار دقیق است: به لطف راهنمایی اولتراسوند، ما می‌توانیم اسکلروزانت را دقیقاً در جایی که باید مصرف کند، تجویز کنیم، حتی اگر سیاهرگ مشکل‌ساز، در قسمت عمیق پوست شما باشد.
  6. عوارض جانبی کم: روش های معرفی شده دائمی و تهاجمی هستند که در برخی موارد باعث پدیدار شدن عوارض جانبی برای بیمار میشوند.

کمک به درمان واریس و گردش خون با یک روش غیر تهاجمی!

یکی از روش های غیر تهاجمی و مطمئن برای کمک به گردش خون پاها و جلوگیری از بروز بیماری هایی نظیر واریس، زخم بستر یا گرفتگی عروق استفاده از دستگاه های پنوماتیک تراپی مقطعی می باشد.این دستگاه ها با استفاده از فشار هوا و جوراب های مخصوص میتوانند با فشرده سازی مقطعی پاها باعث حرکت دادن جریان خون به سمت بالا شوند. به عبارت دیگر این دستگاه ها میتوانند به دریچه های لانه کبوتری در بالا راندن خون کمک کنند. همچنین این دستگاه ها باعث تسهیل گردش خون در واها میش شوند و از بروز گرفتگی عروق و واریس تا حد زیادی جلوگیری می کنند.

درمان با IPC

دستگاه پنوماتیک تراپی مقطعی(IPC) شرکت آنهوما

این دستگاه کامپرشن تراپی از دو جوراب مخصوص و یک دستگاه تمام دیجیتال برای پر و خالی کردن جوراب ها بوسیله فشار هوا تهیه شده است. این دستگاه مجهز به تایمر و فشارسنج خودکار است که میتواند استفاده از این محصول را برای بیماران بسیار راحت کند.

یکی دیگر از مزایای این دستگاه حالت های مختلف دستگاه است که میتوان با استفاده از این دستگاه به روش های مختلف پای فرد بیمار را منقبض کرد.

برای دیدن این محصول و خرید روی لینک زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *