در بخش قبلی از سری مقاله های راهنمای کامل دستگاه کامپرشن تراپی(IPC) به معرفی این دستگاه و موارد استفاده از آن پرداخته شد. در این مقاله قصد داریم به اثرات دستگاه IPC ‌و کاربرد های این دستگاه بپردازیم.

اثرات مکانیکی کامپرشن تراپی بر بدن

قبل از فرو رفتن در اثرات مکانیکی، دانستن برخی از اصطلاحات الزامی است:

تنش برشی، نیرویی است که در واحد سطح زمانی که نیروی مماسی جریان خون بر روی سطح اندوتلیوم رگ‌های خونی وارد می‌شود، ایجاد می‌شود.

برش فشاری تغییر شکل یا جابجایی مواد که از تنش برشی است گفته می شود.

اندوتلیوم: پوشش داخلی قلب و عروق خونی اندوتلیوم نامیده می شود. این پوشش شامل سلول های اندوتلیال است که مولکول های تنظیم کننده ای را آزاد می کنند که انقباض و شل شدن عروق را کنترل می کنند.

همودینامیک مطالعه جریان خون یا دینامیک خون است.

تعامل بین همودینامیک و اندوتلیوم در تکامل، رشد بقا و عوارض پستانداران حیاتی است. تنش برشی در جایی که جریان خون وجود دارد ایجاد می شود.

دستگاه های کامپرشن تراپی تنش برشی و برش فشاری را از طریق فشرده سازی روی اندوتلیوم اعمال می کنند. این فشرده سازی منجر به آزاد شدن پروستاگلاندین ها، گشادکننده عروق نیترو، لیپوکسیژنازها، فاکتورهای هایپرپلاریزه کننده، فاکتورهای رشد و سایر مولکول های مشابه می شود. این عناصر بر نحوه کنترل فشار خون، ضخامت و گردش خون تأثیر می گذارند.

فشرده سازی خارجی مداوم به قسمت بدن باعث می شود جریان پیش رونده و مداوم خون در مجرای سیاهرگ های عمقی ایجاد شود. شیب فشار ناگهانی در محل فشرده‌سازی، خون را حرکت می‌دهد و باعث فروپاشی لومن می‌شود که منجر به تخلیه وریدی می‌شود و از استاز و تشکیل لخته جلوگیری می‌کند.

اثرات مکانیکی کامپرشن تراپی

اثرات بیوشیمیایی IPC بر بدن

در نتیجه فشرده سازی مکانیکی (تنش و کرنش)، اثرات بیوشیمیایی فعال می شوند.

هنگامی که دستگاه های IPC در بدن قرار می گیرند، فشرده سازی سریع جریان ضربانی به جلو ایجاد می کند و در نهایت منجر به تخلیه خون در محل فشرده سازی می شود. سلول های اندوتلیال وریدی به دلیل اتساع ناشی از هجوم حجم خون (تنش برشی) تحت فشار قرار می گیرند. کرنش و برش تنش‌های مکانیکی هستند که به خواص ضد ترومبوتیک، فیبرینولیتیک و گشادکننده عروق IPC کمک می‌کنند. همه این روش ها در زیر مورد بحث قرار می گیرند.

اثر کامپرشن تراپی(IPC) بر مکانیسم فیبرینولیتیک

کامپرشن تراپی با افزایش tPA فعالیت فیبرینولیتیک را افزایش می دهد. پلاسمینوژن یک گلیکوپروتئین پلاسما است که فیبرین را تجزیه می کند و لخته های خون را در شکل فعال آن حل می کند. پلاسمینوژن به یک فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (tPA) نیاز دارد تا به شکل فعال خود (پلاسمین) تبدیل شود. تجویز سویه حلقوی، تولید tPA واکنش پذیر را افزایش می دهد. tPA بیشتر باعث تشکیل پلاسمین بیشتر و در نتیجه تشکیل لخته های کمتری می شود.

اثر کامپرشن تراپی(IPC)بر فاکتورهای مسیر ضد ترومبیک

یک مهارکننده مسیر فاکتور بافتی برای شروع انعقاد خون در سیستم انعقاد بیرونی ضروری است. IPC مکانیسم آنتی ترومبوتیک را با افزایش مهارکننده مسیر فاکتور بافتی و کاهش سطح فاکتور VIIa فعال می کند. اینها به احتمال زیاد متغیرهایی هستند که به ظرفیت IPC برای جلوگیری از ترومبوز وریدی کمک می کنند.

مهار تجمع پلاکت ها

روش دیگری که از طریق آن عملکرد IPC انجام می شود، تأثیر آن بر تجمع پلاکتی است.

در محل رگ های آسیب دیده، پلاکت ها جمع می شوند و شبکه ای ایجاد می کنند که زخم را می بندد. پلاکت‌ها گرد خاردار می‌شوند، پروتئین‌ها و سایر ترکیبات آزاد می‌کنند که تعداد بیشتری پلاکت و پروتئین‌های لخته‌کننده را در پلاک در حال گسترش که به لخته خون تبدیل می‌شود، به دام می‌اندازند. مهار تجمع پلاکتی می تواند به جلوگیری از تشکیل لخته کمک کند. پروستاسیکلین، یک اوتاکوئید ترشح شده توسط سلول های اندوتلیال، موثرترین مهارکننده درون زا تجمع پلاکتی است.

اتساع عروق از طریق اکسید نیتریک

IPC باعث افزایش پرفیوژن در بیماری شریان انسدادی می شود. نیتریک اکسید یک مولکول شل کننده عروقی است که توسط سلول های اندوتلیال در نتیجه فشرده سازی آزاد می شود. اکسید نیتریک از انقباضات ماهیچه صاف، تجمع پلاکت ها، چسبندگی پلاکت ها و مونوسیت ها به سطوح اندوتلیال و تکثیر سلول های ماهیچه صاف جلوگیری می کند. مهار این عوامل منجر به اتساع عروق می شود.

اثرات شیمیایی کامپرشن تراپی

کاربرد دستگاه های فشرده سازی متناوب پنوماتیک (IPC)

فشرده سازی پنوماتیک متناوب (IPC) یک روش شناخته شده است که گردش خون و لنف را بهبود می بخشد. به طور قابل توجهی بازگشت وریدی را تقویت می کند، پرفیوژن شریانی را تقویت می کند، ادم را از بین می برد و به طور همزمان به بهبود ایسکمی اندام ها و افزایش درجه اکسیژناسیون کمک می کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، ماساژ کارآمدترین وسیله برای کاهش خستگی است، در حالی که فشرده سازی، ماساژ و سرد کردن موثرترین روش ها برای تسکین درد هستند. یک نظرسنجی اخیر از بازیکنان حرفه ای فوتبال نشان داد که 57٪ از باشگاه های مورد سوال از دستگاه کامپرشن تراپی استفاده کردند. کامپرشن تراپی تبادل مایع میان بافتی را بهبود می بخشد و گردش خون را افزایش می دهد و امکان بازسازی سریعتر را فراهم می کند.

بازیابی عملکردهای حسی پس از سکته مغزی

ده سیکل 3 دقیقه ای با حداکثر 40 میلی متر جیوه با دستگاه فشرده سازی متناوب پنوماتیک به بازیابی عملکردهای حسی در بیماران سکته مغزی کمک می کند.

بهبود گردش خون در بیماری انسداد شریانی

اعمال IPC (پا + ساق پا) به مدت 3 تا 5 ماه (بیش از 2.5 ساعت در روز) توانایی راه رفتن و شاخص های فشار مچ پا را بهبود می بخشد و در نتیجه کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

به گفته Delis (2005)، کامپرشن تراپی پا و ساق پا به طور قابل توجهی جریان حاد شریانی اندام را بهبود می بخشد. افزایش فشار شریانی وریدی و کاهش قابل توجه مقاومت محیطی در برابر جریان به دلیل توقف موقت خودتنظیمی سمپاتیک محیطی و آزاد شدن اکسید نیتریک مسئول اثرات مفید دفع وریدی میباشد.

درمان ادم در حاملگی

تورم پایین تنه ناشی از گرانش، ادم حاملگی نامیده می شود. گرانش باعث می شود مایع در پاها، ران ها یا دست ها جمع شود، زیرا مایع را به سمت پایین به سمت زمین می کشد. این مشکل با دستگاه IPC درمان می شود.

در یک تحقیق، 42 زن باردار سالم به مدت 30 دقیقه تحت دستگاه فشرده سازی متناوب پنوماتیک خارجی (EIPC) قرار گرفتند. حجم پا، ساق پا، به طور قابل توجهی با استفاده از EIPC کاهش یافت. از این رو نتیجه گیری شد که EIPC یک درمان موفق برای ادم حاملگی است.

مدیریت لنف ادم پس از ماستکتومی

لنف ادم پس از ماستکتومی وضعیتی است که ممکن است پس از جراحی سرطان سینه ایجاد شود. ممکن است ماه ها یا سال ها پس از جراحی ایجاد شود. لنف ادم یک اختلال مزمن (مداوم) بدون درمان شناخته شده است اما IPC می تواند آن را مدیریت کند.

این تحقیق روی 21 زن مبتلا به لنف ادم مرتبط با سرطان سینه برای مشاهده نتایج IPC انجام شد. 20 جلسه IPC (45 دقیقه در روز با 60 میلی متر جیوه، پنج بار در هفته) به زنان داده شد. با توجه به نتایج، فشرده سازی پنوماتیک یک درمان عالی برای ادم اندام فوقانی پس از ماستکتومی است.

بهبود زخم پا و ادم در بیماران بی حرکت/فلج

در بیماران ویلچری یا بی حرکت، ادم با افزایش مایع میان بافتی ایجاد می‌شود، در حالی که زخم‌های پا به دلیل نارسایی پمپ‌های وریدی و لنفاوی ایجاد می‌شوند. IPC یک تکنیک درمانی بسیار مؤثر است که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. با باد کردن و خالی کردن لباس‌های پر از هوا امواج فشاری روی پا ایجاد می‌کند، که میکروسیرکولاسیون آسیب دیده پوست را بازیابی می‌کند.

رفع تورم و درد در افراد سالم

گاهی افراد سالم نیز پس از ایستادن یا نشستن طولانی مدت احساس سنگینی، ناراحتی و ادم می کنند. فشرده سازی پنوماتیک متناوب (IPC) یک تکنیک ساده برای جلوگیری از نارسایی مزمن وریدی است.

این تحقیق بر روی 20 داوطلب سالم که معمولاً در حال انجام وظیفه بودند و از ناراحتی و ادم پا شکایت داشتند، انجام شد. این مطالعه نشان داد که IPC یک درمان موثر در کاهش ناراحتی پا، ادم و درد بدون ایجاد عوارض جانبی است.

کامپرشن تراپی در جلوگیری از ادم

خرید دستگاه کامپرشن تراپی (IPC)

برای خرید پمپ کامپرشن تراپی و سفارش کاف های کامپرشن تراپی میتوانید با کارشناسان فروش آنهوما تماس بگیرید تا در خصوص جزئیات و قیمت دستگاه کامپرشن تراپی اطلاعات بیشتری کسب کنید

اجاره دستگاه IPC

دستگاه های کامپرشن تراپی (IPC) معمولا قیمت بالایی دارند و از آنجایی که بسیاری از بیماران با یک دوره درمانی میتوانند از بروز دی وی تی جلوگیری کنند و نیازی به استفاده روزانه ندارند. در نتیجه خرید این محصول برای این بیماران منطقی نمی باشد. بیماران این امکان را دارند که به صورت مستقیم از شرکت سازنده دستگاه را اجاره کنند و پس از استفاده آن را برگردانند همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل در دستگاه میتوان آن را جایگزین کرد.

مطالب دیگر

پوزیشن فاولرز

پوزیشن فاولر(fowler’s)

پوزیشن فاولر(Fowler’s) پوزیشن فاولر تعیین پوزیشن بیمار برای یک عمل جراحی ایمن و موثر حیاتی است. پوزیشن فاولر رایج ترین پوزیشن برای بیمارانی است که

توضیحات بیشتر »

محصولات