معرفی دستگاه کامپرشن تراپی(IPC)

دستگاه‌های فشرده‌سازی پنوماتیک متناوب (IPC) با استفاده از یک کاف باد شده که دور بدن یا اندام‌ها می‌پیچد، فشرده‌سازی را در حالت درمان فراهم می‌کنند. این فشرده سازی و کاهش فشار بر روی اندام ها باعث تسریع گردش خون و پمپ شدن خون از پا ها به سمت قلب می شود. استفاده از دستگاه کامپرشن تراپی میتواند از بروز بیماری های مختلف از جمله DVT و آمبولی ریوی جلوگیری کند.

وریدها خون فقیر از اکسیژن را به قلب باز می‌گردانند و شریان‌ها خون غنی از اکسیژن را از قلب می‌گیرند و آن را در بدن توزیع می‌کنند. اگر لخته ای در سیاهرگ ها و شریان ها ایجاد شود، گردش خون را مختل می کند و منجر به بیماری های مختلفی می شود، مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT)، استاز و زخم های وریدی. دستگاه های IPC گردش خون و گردش مایعات لنفاوی را تسریع می کنند  و به جلوگیری از DVT و جلوگیری از بازگشت DVT کمک می کنند البته استفاده از این دستگاه برای بیمارانی که بیماری ترومبوز ورید عمقی آنها تشخیص داده شده ممکن است مناسب نباشد و از سایر درمان ها برای بهبود آنها استفاده شود.

کاف ها هر 20 تا 60 ثانیه پر و خالی می شوند. این عمل پر و خالی کردن به گردش خون کمک می کند و تجربه آن شبیه ماساژ است. فشرده سازی به جریان خون از بدن به قلب کمک می کند. وقتی کاف ها شل می شوند، خون غنی از اکسیژن از طریق شریان ها به بدن می رسد.

انواع دستگاه کامپرشن تراپی (IPC)

سه نوع دستگاه کامپرشن تراپی وجود دارد

دستگاه های کامپرشن تراپی( IPC) تک محفظه

این نوع از دستگاه های IPC از گرادیان فشار استفاده نمی کنند. در عوض، از یک کاف برای وارد کردن فشار به اندام فوقانی استفاده می کنند.

دستگاه های کامپرشن تراپی( IPC) چند محفظه

این نوع دستگاه کامپرشن تراپی،  دارای چهار تا سی و شش محفظه هستند که فشار بیشتری در محفظه های دیستال و فشار کمتری در محفظه های پروگزیمال دارند و در نتیجه یک گرادیان فشار ایجاد می شود.

IPC پیشرفته

ممکن است در هر لحظه فقط یک تا دو و نیم محفظه فعال داشته باشند که جهت فشار خون دیستال به پروگزیمال را شبیه سازی می کنند.

پمپ های IPC (واحدهای کنترل)

یک واحد کنترل برای مدیریت فرآیند تورم و کاهش تورم مورد نیاز برای IPC مورد نیاز است.

سازندگان گزینه‌های مختلفی دارند، معمولاً کنترل‌کننده بین 1 تا 4 حالت بازیابی را کنترل می‌کند و ممکن است شامل حالت‌های Peristaltic، Sequential، Pulse و Warmup باشد. گزینه های تایمر درمان بین 5 تا 99 دقیقه و محدوده فشار 30 تا 240 میلی متر جیوه است. هر حالت و محدوده فشار کاربردهای متفاوتی خواهد داشت.

از دستگاه های کامپرشن تراپی (IPC) برای مقاصد فیزیوتراپی و درمانی استفاده می شود. همچنین ورزشکاران میتوانند از این دستگاه برای ریکاوری بهتر استفاده کنند.

دستگاه IPC

انواع و تنظیمات کاف های کامپرشن تراپی

متداول‌ترین کاف‌هایی که برای کاربردهای پزشکی و ورزشکاران استفاده می‌شوند، کاف‌های پا و بازو برای انتقال حجم خون از قسمت دیستال به پروگزیمال هستند. سایر کاف رایج عبارتند از نیم تنه، کاف تمام قد و کاف لگن.

کاف ها دارای گزینه های متفاوتی برای شماره محفظه (سلول هوا) هستند که بسته به کاربرد آنها از چهار تا سی و شش متغیر است. محفظه های هوای بیشتر عموماً در حد معقول بهتر هستند، و کاف های شش محفظه از نظر مزایا، عملکرد، راحتی و هزینه دستگاه کامپرشن تراپی (IPC) پنوماتیک بهتر هستند. طراحی مناسب کاف ها ضروری است، کاف‌هایی که روی هم قرار می‌گیرند از نظر طراحی بهتر از آنهایی هستند که روی هم قرار نمی‌گیرند، زیرا باعث حرکت مداوم خون بدون خطر تجمع خون می‌شوند که نسبت به کاف هایی که روی هم قرار نمیگیرند در پمپاژ خون به سمت قلب بهتر عمل میکنند.

اندازه‌گیری فشار رابط نشان می‌دهد که کاف‌های IPC که فشرده‌سازی محیطی را انجام می‌دهند، نیرو را به طور یکنواخت‌تر از آنهایی که این کار را انجام نمی‌دهند بر روی محیط اندام توزیع می‌کنند. کاف‌های محیطی فشرده‌سازی ثابت‌تری ایجاد می‌کنند و ساق پا کمتر از کاف‌های غیر محیطی تغییر شکل می‌دهد، که تمایل دارند ساق را به شکل «مسطح‌تر» فشرده کنند.

برخی از تولیدکنندگان نظیر آنهوما می توانند دو نفر را که یک دستگاه را به طور همزمان به اشتراک می گذارند پشتیبانی کنند. این برنامه برای تیم ها، باشگاه ها و خانواده ها مفید است. برای نمونه هایی از کاف و موارد استفاده اینجا را کلیک کنید.

موارد احتیاط کاف های کامپرشن تراپی:

 باد شدن کاف ها باید همیشه از دیستال (دورترین نقطه) شروع شده و خون را به سمت پروگزیمال (مرکز بدن) حرکت دهند. در این رابطه، از کاف هایی که فقط به نقطه میانی اندام می پردازند (مثلاً کاف های ساق پا) یا کاف هایی که بین قسمت ها فاصله دارند باید به دلیل خطر تجمع خون اجتناب شود زیرا کاف اشتباه می تواند به دریچه های کوچک (لانه کبوتری)وریدها آسیب برساند.

تجمع خون که به عنوان تجمع وریدی نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن خون در اندام تحتانی جمع می شود. تجمع وریدی یا خون زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌های کوچک وریدها آسیب ببینند و به درستی کار نکنند. طبق تحقیقات، جریان برگشتی خون می تواند منجر به واریس و زخم پا شود.

Intermittent Pneumatic Compression (IPC)

اصل کار دستگاه های کامپرشن تراپی(IPC)

کامپرشن تراپی پنوماتیک یک روش درمانی است که از پمپ هوا ، دستکش، چکمه یا آستین کمکی در تجهیزات پزشکی برای بهبود گردش خون وریدی در اندام بیماران مبتلا به ادم، ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریوی (PE) استفاده می کند. .

وریدها در مرحله تورم فشرده و خالی می شوند و سپس در مرحله تخلیه مجدد پر می شوند. سیستم های پنوماتیک مانند سیستم های هیدرولیک کار می کنند اما به جای مایعات از هوا استفاده می کنند. آنها با استفاده از هوای فشرده انرژی را انتقال و تنظیم می کنند. اکثر سیستم های پنوماتیکی برای کار کردن به جریان ثابت هوای فشرده نیاز دارند که کمپرسور هوا آن را تامین می کند. گیرنده یک مخزن با فشار بالا است که هوای اتمسفر در آن ذخیره می شود. این هوای فشرده از طریق سیستمی از لوله ها و دریچه ها به چمبر های هوا ها و کاف ها فرستاده می شود.

دستگاه کامپرشن تراپی پنوماتیک عمدتاً گردش خون را از طریق اثرات مکانیکی و بیوشیمیایی بهبود می بخشد. این دو اثر متقابل کار می کنند یعنی در مواقع فشرده شدن گردش خون بهتر می شود و در مواقع آزاد شدن خون غنی از اکسیژن و مواد معدنی به اعضای بدن می رسد و اثرات بیو شیمیایی بهتر می شود.

ادامه دارد…

پنوماتیک کامپرشن تراپی

خرید دستگاه کامپرشن تراپی (IPC)

برای خرید پمپ کامپرشن تراپی و سفارش کاف های کامپرشن تراپی میتوانید با کارشناسان فروش آنهوما تماس بگیرید تا در خصوص جزئیات و قیمت دستگاه کامپرشن تراپی اطلاعات بیشتری کسب کنید

اجاره دستگاه IPC

دستگاه های کامپرشن تراپی (IPC) معمولا قیمت بالایی دارند و از آنجایی که بسیاری از بیماران با یک دوره درمانی میتوانند از بروز دی وی تی جلوگیری کنند و نیازی به استفاده روزانه ندارند. در نتیجه خرید این محصول برای این بیماران منطقی نمی باشد. بیماران این امکان را دارند که به صورت مستقیم از شرکت سازنده دستگاه را اجاره کنند و پس از استفاده آن را برگردانند همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل در دستگاه میتوان آن را جایگزین کرد.

مطالب دیگر

پوزیشن فاولرز

پوزیشن فاولر(fowler’s)

پوزیشن فاولر(Fowler’s) پوزیشن فاولر تعیین پوزیشن بیمار برای یک عمل جراحی ایمن و موثر حیاتی است. پوزیشن فاولر رایج ترین پوزیشن برای بیمارانی است که

توضیحات بیشتر »

محصولات