راهنمای کامل کامپرشن تراپی(IPC)-قسمت سوم

در قسمت های قبل در مورد دستگاه کامپرشن تراپی (IPC) مطالب زیادی گفته شد که توصیه می شود ابتدا مطالب قبلی را مرور کنید و سپس به مطالعه این مقاله بپردازید.

راهنمای کامل دستگاه کامپرشن تراپی(IPC)

راهنمای کامل دستگاه کامپرشن تراپی(IPC)-قسمت دوم

درمان لنف ادم با وازوترین

لنف ادم تورم بافت‌ها یا اندام‌ها در بخش‌های خاص بدن ناشی از بیماری تخلیه لنفاوی (مشکل یا عدم وجود کانال‌های لنفاوی) است که باعث می‌شود لنف (مایع بافت) در بافت‌ها باقی بماند و از طریق گردش لنفاوی جریان پیدا نکند.

 دستگاه کامپرشن تراپی یا وازوترین از فشار هوا برای تحت فشار قرار دادن اندام آسیب دیده از انتهای دیستال به انتهای پروگزیمال استفاده می کند و به طور متوالی از طریق آستین ها به سمت جلو و عقب باد می کند، وازوترین کاف هایش را به صورت متناوب منبسط می کند و باد می کند، که می تواند سکون مایع لنفاوی را به سمت گردش خون که جهت دار است هدایت کند.  از سوی دیگر،وازوترین می تواند از فشار برای حذف برخی از متابولیت ها و مواد درد زا التهابی که از طریق گردش خون و گردش لنفاوی باعث ایجاد درد می شوند استفاده کند تا به هدف از بین بردن ادم دست یابد.

وازوترین یک درمان ایمن و اقتصادی است، اما این روش به طور غیرمنطقی نادیده گرفته شده است. راه های موثر بسیاری برای اثبات این موضوع وجود دارد که این درمان بر بسیاری از بیماران مبتلا به چنین لنف ادم تأثیر بسیار خوبی دارد.

بهبود سریعتر زخم های وریدی یا وازوترین

زخم های وریدی پا, زخم های پوستی باز و اغلب دردناکی هستند که ممکن است تا یک ماه طول بکشد تا درمان شوند. زخم های وریدی اغلب در قسمت داخلی ساق، کمی بالاتر از مچ پا پدیدار می شوند. تورم مچ پا (ادم)، تغییر رنگ و تیره شدن پوست اطراف زخم، همگی از علائم زخم وریدی ساق پا هستند. شایع ترین علت زخم اندام تحتانی نارسایی مزمن وریدی است.

وازوترین عوامل پاتوفیزیولوژی زمینه ای را از طریق استرس و فشار تغییر می دهد و محیطی مساعد برای بهبود زخم وریدی ایجاد می کند. بازگشت وریدی بیشتر، کاهش ادم پا، فیبرینولیز درون زای بالاتر، کاهش انعقاد داخل عروقی و بهتر شدن پرفیوژن شریانی (پوستی) همگی به بهبود زخم کمک می کنند. طبق گفته کالج آمریکایی پزشکان قفسه سینه، درمان وازوترین افزایش نرخ بهبود زخم را در بیمارانی که به مدت شش ماه در برابر بهبودی مقاوم بودند، نشان می دهد.

مدیریت عوارض شکستگی پس از سانحه با وازوترین

اثرات درمان وازوترین بر تحرک مفصل مچ پا پس از سانحه و ادم در بیماران مبتلا به شکستگی ساق پا مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس یافته های این تحقیق، درمان وازوترین به توانبخشی اختلالات پس از سانحه کمک می کند.

دفع سموم

وازوترین اندام تحتانی را به صورت محیطی فشرده می کند و به بافت های زیر جلدی و گروه های عضلانی فشار وارد می کند. در نتیجه ی فشرده سازی، فشار بین بافتی در فضای خارج سلولی افزایش می یابد. هنگامی که فشار بینابینی از فشار هیدرواستاتیک درون رگ‌ها فراتر می‌رود، سیالات مجبور به گردش می‌شوند. این فرآیند به طور موثر سطح مقطع اندام تحتانی و تنش کششی روی بافت های پوستی را کاهش می دهد، به ویژه در آنهایی که اندام تحتانی ادماتیک دارند. کاهش کشش سطحی باعث بهبود اکسیژن رسانی پوستی و پاکسازی سموم متابولیک می شود. به زبان ساده تر با افزایش جریان خون در این اندام ها سرعت دفع سموم نیز افزایش میابد

پیشگیری از ترومبوآمبولی وریدی (VTE) با وازوترین

ترومبوآمبولی وریدی (VTE) یا لخته شدن خون در وریدها، یک اختلال پزشکی خطرناک اما قابل اجتناب است که ممکن است باعث ناتوانی و مرگ شود.

وازوترین یک درمان ایمن و اقتصادی است، اما این روش به طور غیرمنطقی نادیده گرفته شده است. راه های موثر بسیاری برای اثبات این موضوع وجود دارد که این درمان بر بسیاری از بیماران مبتلا به چنین لنف ادم تأثیر بسیار خوبی دارد.

وازوترین و گرفتگی عروق

ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریه نمونه هایی از ترومبوآمبولی وریدی (VTE) هستند. بعد از سندرم کرونری حاد و سکته مغزی، VTE سومین بیماری قلبی عروقی شایع است DVT و PE بر افراد در هر سنی، از جوان تا سالخورده تأثیر می گذارد.

علائم DVT شامل تورم، درد، ناراحتی و افزایش دمای پوست در محل DVT است. علائم   APE  شامل مشکلات تنفسی و ناراحتی قفسه سینه، به ویژه در هنگام تنفس است. ترومبوآمبولی وریدی ممکن است به طور بالقوه بدون علامت باشد.

پیشگیری از DVT و آمبولی ریه بعد از جراحی

سه روش برای به حداقل رساندن خطر VTE بعد از جراحی بزرگ وجود دارد. شما می توانید آنها را پس از مشورت با پزشک خود تمرین کنید.

  1. پیاده روی: حرکت تا حد امکان (حتی اگر فقط چند قدم باشد) برای جلوگیری از DVT ضروری است.
  2. دستگاه های وازوترین: چه در رختخواب یا روی صندلی از فشرده سازی استفاده کنید. وازوترین یک تکنیک برای ماساژ دهی اتوماتیک پاها است که وقتی فعال می شود، پا را برای حفظ جریان خون فشار می دهد.
  3. عامل رقیق کننده خون: داروی رقیق کننده خون را سر وقت مصرف کنید. دوزهای رقیق کننده خون از دست رفته با مراحل VTE مرتبط است. از این رو گرفتن آن بسیار مهم است. البته شایان به ذکر است که این دارو ها عوارض جانبی شدیدی در افراد سالخورده و زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی دارند که برای مصرف آنها باید حتما با ئزشک خود مشورت کنید.

در این میان استفاده از وازوترین قطعا بهترین راه و کم خطر ترین راه درمانی به شمار میرود.

پیشگیری از DVT و ترومبوز در افراد سالم

اگر وقت خود را جلوی صفحه موبایل و لپ تاپ می گذرانید و زندگی کم تحرکی دارید، در معرض خطر ابتلا به DVT یا ترومبوز هستید.

با انجام اقدامات زیر می توان از آن جلوگیری کرد.

  1. روزانه ورزش کنید: فعالیت های بدنی مفید زیادی مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری وجود دارد.
  2. رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر سرشار از سبزیجات و میوه ها، همراه با ورزش منظم به شما کمک می کند وزن سالمی داشته باشید.
  3. سیگار را ترک کنید: به عادت سیگار کشیدن خود پایان دهید. کمک از طریق چسب های نیکوتین، آدامس ها، اسپری ها و گروه های حمایتی در دسترس است.
  4. استفاده از دستگاه وازوترین: دستگاه های فشرده سازی متناوب پنوماتیک یا وازوترین برای جلوگیری از اختلالات خونی ثابت شده است.
  5. به طور معمول خود را بررسی کنید: اندازه گیری فشار خون باید به صورت ماهانه یا بیشتر در صورت توصیه پزشک انجام شود.

استفاده از دستگاه های وازوترین برای ورزشکاران

گرم کردن بهتر با وازوترین 

نشان داده شده است که 10 دقیقه روی چکمه های فشرده سازی، اکسیژن عضلانی را به همان نقطه ای که معمولاً 30 تا 40 دقیقه ورزش نیاز دارد (مثلاً دویدن یا دوچرخه سواری) افزایش می دهد. این یک راه تقلب گرم کردن عالی با هزینه متابولیک پایین برای ورزشکار است.

گرم کردن با وازوترین

ریکاوری با وازوترین

استفاده از چکمه های فشرده سازی از طریق اثرات مکانیکی و بیومکانیکی ذکر شده در بالا، بهبود را تسریع می کند. آنها را می توان چندین بار در روز بدون آسیب بافتی استفاده کرد. افزایش جریان خون همچنین می‌تواند تکنیک‌های ریکاوری مانند تفنگ‌های ماساژ، نورد فوم و کشش را بهبود ببخشد.

توانبخشی با وازوترین

تصادفات و صدمات هر از گاهی اتفاق می افتد. جریان خون با از بین بردن تورم و گسترش روند بهبودی، کلید بهبود و بهبودی سریع‌تر است. در صورت وجود ضربه برای کنترل خونریزی داخلی و تسکین درد، می توان بسته های یخ ژل را نیز به داخل کاف اضافه کرد.

وازوترین درسفر

بسیاری از ورزشکاران ماه ها و سال ها قبل از یک رویداد کلیدی مانند مسابقات قهرمانی جهان یا المپیک تمرین می کنند تا از پروازهای طولانی مدت جلوگیری کنند و سطح SPO پایین تر از قبل را داشته باشند.

کابین هواپیما در زمانی که ورزشکار کمترین نیاز به آن را دارد، ادم یا تورم ایجاد می کند. استفاده از چکمه های فشرده وازوترین برای 15 تا 20 دقیقه در هر ساعت پرواز می تواند اثرات ادم و خطر DVT را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بهبود خواب با وازوترین

اکثر افراد هنگام استفاده از فشرده سازی احساس خواب آلودگی می کنند یا به خواب می روند. هنگامی که این مورد توسط یک دانشمند مغز مورد مطالعه قرار گرفت، کاهش فعالیت امواج دلتا، تتا و آلفا مشاهده شد که منجر به بازیابی سریع‌تر سیستم عصبی مرکزی، کاهش خستگی مغز، بهینه‌سازی استقامت، تمرکز بهتر، حواس‌پرتی کمتر و کیفیت خواب بهتر شد. و سلامت مغز با کیفیت خواب بهتر – بر این اساس، استفاده از چکمه های فشرده برای چرت زدن یا قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

تصویر زیر آرام شدن امواج مغزی دلتا، تتا و آلفا را پس از 30 دقیقه درمان وازوترین نشان می دهد (که با رنگ های تیره در سمت راست نشان داده شده است)

اثر وازوترین بر خواب

خرید دستگاه کامپرشن تراپی (IPC)

برای خرید پمپ کامپرشن تراپی و سفارش کاف های کامپرشن تراپی میتوانید با کارشناسان فروش آنهوما تماس بگیرید تا در خصوص جزئیات و قیمت دستگاه کامپرشن تراپی اطلاعات بیشتری کسب کنید

اجاره دستگاه IPC

دستگاه های کامپرشن تراپی (IPC) معمولا قیمت بالایی دارند و از آنجایی که بسیاری از بیماران با یک دوره درمانی میتوانند از بروز دی وی تی جلوگیری کنند و نیازی به استفاده روزانه ندارند. در نتیجه خرید این محصول برای این بیماران منطقی نمی باشد. بیماران این امکان را دارند که به صورت مستقیم از شرکت سازنده دستگاه را اجاره کنند و پس از استفاده آن را برگردانند همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل در دستگاه میتوان آن را جایگزین کرد.

مطالب دیگر

پوزیشن فاولرز

پوزیشن فاولر(fowler’s)

پوزیشن فاولر(Fowler’s) پوزیشن فاولر تعیین پوزیشن بیمار برای یک عمل جراحی ایمن و موثر حیاتی است. پوزیشن فاولر رایج ترین پوزیشن برای بیمارانی است که

توضیحات بیشتر »

محصولات