گرم کردن بیمار از هایپوترمی سهوی بعد از عمل جلوگیری می کند، که می تواند باعث انقباض عروق، هیپوکسی بافتی و کاهش توانایی در مبارزه با عفونت ها شود. گرم کردن بعد از عمل نیز رضایت بیمار را افزایش می دهد و به کاهش مدت اقامت در اتاق مراقبت های بعد از عمل کمک می کند. در این مقاله مزایای گرم کردن بیماران با شواهد عینی پزشکان و متخصصین بیهوشی به همراه تجربیات بالینی ذکر شده است

فواید گرم کردن بیمار قبل از عمل 

اگرچه ممکن است پزشکان  در مورد اثربخشی دستگاه ها و تکنیک های مورد استفاده برای گرم کردن بیماران بحث کنند، هیچ بحثی در مورد زمان شروع گرم کردن وجود ندارد،  یک متخصص بیهوشی و هماهنگ کننده بالینی می گوید: “گرم کردن بیمار باید در لحظه ایی شروع شود که بیمار لباس های جراحی می پوشد که  عمدتا نازک هستند و باعث احساس سردی بیمار میشوند.”

این تفکر در مورد گرم شدن بیمار در سال های اخیر تکامل یافته است. مایکل سی رابرسون، دکترای ارائه‌دهنده مستقل بیهوشی در جکسون، و عضو هیئت علمی دانشگاه ویلیام کری در هاتسبورگ، می‌گوید: «گرم شدن حین عمل از لحاظ تاریخی به عنوان یک مداخله اثبات‌شده علمی پذیرفته شده است.» با این حال، در 10 سال گذشته بحث در مورد گرم کردن قبل از عمل به عنوان یک راه موثر برای کمک به حفظ نورموترمی افزایش یافته است.

دکتر رابرسون می‌افزاید، بزرگترین چالش‌ها آموزش پزشکان و کارکنان در مورد نیاز به استفاده مداوم از پیش گرم کردن و مزایای جمعی شروع فرآیند قبل از ورود بیماران به اتاق عمل بوده است.

او می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد که گرم کردن فعال  پیش از عمل به کاهش هایپوترمی سهوی بعد از عمل کمک می‌کند. بیمارانی که از قبل گرم شده بودند، حالت تهوع و لرز کمتری را پس از عمل تجربه کردند، حس رضایت و راحتی بیشتری داشتند و سریع تر از بیمارستان مرخص شدند.

فواید گرم کردن برای بیمارانی که بیماری ضمینه ایی دارند

برای تمام بیماران باید یک پروتکل گرم کردن صحیح  وجود داشته باشد. با این حال، حداقل، حتماً بیمارانی را که بیشتر در معرض خطر هیپوترمی هستند، از قبل گرم کنید. دکتر کلام خاطرنشان می کند که بیمارانی که از داروهای خاصی مانند ضد افسردگی های سه حلقه ای و فنوتیازین های ضد روان پریشی استفاده می کنند که اثرات ناخوشایند روی تیروئید میگذارد، می توانند در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند. بیماران مبتلا به مشکلات تیروئید از هر نوعی در تنظیم دمای مرکزی بدن در محدوده نورموترمی مشکل دارند. بیماران دیابتی نیز در معرض خطر بالای هایپوترمی هستند.

فواید گرم کردن بیمار

احساس راحتی بیمار با گرم شدن قبل و بعد عمل

دکتر کلام می‌گوید: «در بسیاری از مراکز، با شروع گرمایش فعال پس از عمل ، بیمار آرام می‌گیرد. آنها گرم از خواب بیدار می شوند، اما تنها چیزی که به یاد می آورند قبل از جراحی سرد بودن است.

او می افزاید که گرم کردن قبل از عمل می تواند از ناراحتی اولیه بیماران جلوگیری کند و اضطراب آنها را کاهش دهد و کارمندان را برای آماده سازی آنها برای جراحی راحت تر کند. همچنین سرعت عملکرد داروهای بیهوشی را بهبود می بخشد. دکتر کلام می گوید: «بیماران وقتی گرم هستند سریعتر به خواب می روند.

یک بیمار در بیمارستام مجبور به عمل شده بود و او اینگونه بخاطر آورد که قبل از شروع عمل جراحی به شدت سرد بود و همین امر باعث ایجاد استرس بر بدن او و ترس از عمل شده بود به طوری که به سمت پرسنل اتاق عمل داد میزد اما بعد از اینکه پتوی گرم کننده روی او انداخته شد بدنش آرام گرفت و استرس فرد به شدت کاهش یافت.

فواید گرم کردن بیمار در اتاق ریکاوری

اگرچه بسیاری از مراکز دارای نوعی پروتکل گرم کردن حین عمل هستند، اما توجه کافی به گرم کردن پس از عمل نمی شود. دکتر کلام گفت: “بیماران گرم، سریعتر از خواب بیدار می شوند، زیرا آنها مواد بیهوشی را با سرعت بیشتری متابولیزه می کنند.” “اگر بیمار در دوران نقاهت سرد باشد، مدت بیشتری طول می کشد تا از بیهوشی خارج شود.”

هر زمان که دکتر کلام نمی تواند بلافاصله بیماران را در بخش مراقبت های ویژه  بیدار کند، اولین چیزی که به پرستاران می گوید این است که “آنها را گرم کنید!” البته، شما باید روی اعمال اقدامات گرم کردن در کل دوره جراحی تمرکز کنید، از لحظه‌ای که بیمار وارد محوطه قبل از عمل می‌شود.

دکتر کلام می گوید: «فرایند بیدار شدن بدن از بیهوشی شامل انتقال ماده بیهوشی از طریق خون از مغز به ریه ها است، جایی که بازدم می شود. زمانی که بیمار گرم باشد، این روند سریعتر پیش خواهد رفت. گرم کردن بیمار همچنین می تواند با کاهش درد، طول مدت اقامت پس از عمل را کاهش دهد و در نتیجه نیاز به داروهای مسکن خواب آور را کاهش دهد. دکتر کلام می‌گوید: «هر چه بیمار لرزش بیشتری داشته باشد، درد بیشتری خواهد داشت و مصرف اکسیژن او 200 درصد تا 300 درصد افزایش می‌یابد». اگر آنها درد بیشتری دارند، باید داروهای ضد درد بیشتری بدهیم، که بیدار شدن و آماده شدن آنها برای ترخیص را بیشتر به تأخیر می‌اندازد.

یک تجربه بالینی از فواید گرم کردن بیمار

دکتر رابرسون تجربه خود را در مورد طول مدت اقامت پس از عمل در یک مرکز سرپایی به اشتراک می گذارد که گرم شدن فعال را در طول تمام اقدامات ارتوپدی – صرف نظر از طول یا نوع پروسه انجام می داد. دکتر رابرسون می‌گوید: «بررسی داده‌های دمای ورودی اتاق مراقبت های بعد از عمل نشان داد که از نظر آماری دمای هسته به طور قابل‌توجهی بالاتر و در نتیجه ماندن در این بخش کوتاه‌تر بوده و در نتیجه تخلیه سریع از بیمارستان انجام می‌شود.» به عبارت دیگر، پروتکل گرمایش بیمارمنجر به بازیابی سریعتر و تخلیه پس از عمل کارآمدتر شد.

فواید گرم کردن بیمار در ریکاوری

اساس اصلی گرم کردن بیمار

به گفته دکتر کلام متخصص بیهوشی کارکنان، چه در حال تنظیم اولین سیاست گرم کردن بیمار خود باشید و چه به دنبال راه‌هایی برای بهبود سیاست موجود باشید، در اینجا 10 قدمی وجود دارد که کارکنان شما باید برای اطمینان از گرم کردن مناسب بیماران انجام دهند.

  • اگر بیمار از قبل گرم نشده است، قبل از القای بیهوشی گرم کردن فعال را شروع کنید.
  • مایعات داخل وریدی و فرآورده های خونی را تا دمای 37 درجه سانتی گراد گرم کنید.
  • گرم کردن مایعات در حین عمل در یک کابینت کنترل شده با ترموستاتیک در دمای 38 تا 40 درجه سانتی گراد استفاده می شود.
  • درجه حرارت را به طور معمول ثبت کنید (مثلاً هر پنج دقیقه).
  • در صورت امکان دمای هسته مرکزی بدن بیمار را اندازه گیری کنید.
  • القای بیهوشی نباید شروع شود مگر اینکه دمای بیمار 36 درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد.
  • اگر بیماران بیش از 30 دقیقه بیهوش شوند یا کمتر از 30 دقیقه آرام بخش شوند و در معرض خطر هیپوترمی غیرعمدی حین عمل هستند، در حین عمل به طور فعال گرم کنید.
  • تنظیم دما در دستگاه های گرم کننده باید طوری تنظیم شود که دمای بیمار حداقل 36.5 درجه سانتیگراد باشد.
  • دمای بیماران را پس از پذیرش در اتاق مراقبت های بعد از عمل و سپس هر 15 دقیقه تا رسیدن به دمای طبیعی اندازه گیری و ثبت کنید.
  • ترخیص نباید ترتیب داده شود مگر اینکه دمای بیمار 36 درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد. اگر دمای بیمار کمتر از 36 درجه سانتیگراد باشد، باید به طور فعال گرم شود تا زمانی که به نورموترمی برسد.

اگر در تعیین دستگاه گرم کننده مناسب برای استفاده در مرکز خود مشکل دارید، دکتر کلام توصیه های ساده ای دارد. او می‌گوید: «اگر سه سیستم گرم‌کننده مختلف را وارد می‌کنید و کارکنان می‌گویند: «این بهترین است»، با آن سیستم پیش بروید. روشی که کارکنان ترجیح می دهند ممکن است کمی بیشتر هزینه داشته باشد، اما ارزش هزینه اضافی را دارد زیرا احتمال بیشتری دارد که از آن برای گرم کردن هر بیمار استفاده کنند.

اساس گرم کردن بیمار

فراتر از راحتی

یک پروتکل جامع گرم کردن بیمار می تواند از بسیاری جهات از جمله در صرفه جویی در هزینه، برای تسهیلات شما مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که اگر یک بیمار دچار هیپوترمی شود بین 2500 تا 7000 دلار برای هر بیمار هزینه اضافه می کند..

حفظ نورموترمی در بیماران در نهایت مزایای بالینی زیادی را به همراه دارد که نادیده گرفتن آنها بسیار مهم است. دکتر رابرسون می گوید: هیپوترمی حین عمل یک اتفاق خوش خیم نیست. هیپوترمی “همراه با افزایش عوارض، با کاهش برون ده قلبی، طولانی شدن شل کننده های عضلانی و اختلال در فاکتورهای انعقادی که روند بهبود زخم را کند می کند و نرخ عفونت جراحی را افزایش می دهد، مرتبط است.”