لرز بعد از عمل یک مشکل بسیار شایع است اما شدت آن متفاوت است. می تواند گاهی اوقات باعث ناراحتی زیادی می شود. لرزیدن می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد، همچنین میتواند گاهی اوقات برای بیمار خطرناک باشد که در مقاله چرا گرم کردن بدن بیمار مهم است توضیح داده شد. لرزیدن بیمار  باید ظرف 20 تا 30 دقیقه متوقف شود. ممکن است پس از بیهوشی عمومی و در طول یا بعد از بی حسی موضعی (مثلاً اپیدورال یا نخاعی) لرزیدن رخ دهد .

چه چیزی باعث لرزیدن بیمار بعد از عمل می شود؟

بیشترین علت لرز بعد از عمل به دلیل کاهش دمای هسته مرکزی بدن بیمار است.  لرزیدن بیمار بعد از عمل به این دلیل رخ می دهد که قسمت هایی از بدن بیمار ممکن است در معرض هوای اتاق عمل که معمولا سرد می باشد قرار بگیرد. داروهای بیهوشی و گازها مانند اکسیژن غالبا سرد هستند و میتوانند باعث افت دمای هسته مرکزی بدن بیمار شوند. بی حس کننده های اپیدورال و نخاعی رگ های خونی را به روی پوست باز می کنند. این عمل باعث افزایش جریان خون در پوست و افزایش اتلاف حرارت می شود. لرز نیز ممکن است بدون کاهش دمای مرکزی بدن رخ دهد. که در این مواقع لرزیدن بعد از عمل میتواند ناشی از بیهوشی باشد.

دلایل لرزیدن بیمار بعد از عمل

برای جلوگیری از لرز بعد از عمل چه کاری انجام می شود؟

قبل، حین و بعد از عمل گرم کن هرم مراقب گرم نگه داشتن شماست. با استفاده از این گرم کن های بیمار میتوانید از گرم ماندن و جلوگیری از لرز مطمئن باشید.

گرم کردن بیمار قبل از عمل، احتمال هایپوترمی بعد از عمل را کاهش می دهد. چیزهایی هست که می تواند به شما کمک کند قبل از عمل گرم بمانید:  به یاد داشته باشید که ممکن است بیمارستان سردتر از خانه شما باشد حتما  لباس گرم به همراه داشته باشید تا قبل از پوشیدن لباس اتاق عمل ، راحت گرمتان کند   اگر در طول مدت اقامت خود در بیمارستان احساس سرما کردید، به کارکنان بگویید تا به شما پتو بدهند . با گرم نگه داشتن بدن خود قبل از عمل، می توانید به جلوگیری از لرز بعد از عمل کمک کنید.

 بسته به طول و نوع عمل شما، متخصص بیهوشی و پرستاران ممکن است از راه های دیگری برای گرم نگه داشتن شما استفاده کنند. اینها می تواند شامل

  • گرم کردن مایعات داخل وریدی
  • پتوی گرم شده پر از هوای گرم را دریافت کرده و از آن استفاده کنید.
  • از دستگاه های گرم کننده ی بیمار استفاده کنند تا دمای بدن شما را به دقت پایش و تنظیم کنند.

گرم کن بدن بیمار هرم با قابلیت گرم کردن مایعات قبل از تزریق و مدارات دیجیتال میتواند دمای بدن بیمار را بر روی مقدار تنظیم شده ثابت نگه دارد.

جلوگیری از لرزیدن بیمار بعد از عمل

هر چند وقت یکبار لرزیدن اتفاق می افتد؟

لرزیدن بعد از عمل یک مشکل بسیار رایج است. البته این مشکل با استفاده از گرم کن های بدن بیمار تا حدودی حل شده است. خطر لرز در افراد جوان در صورت طولانی شدن عمل یا بعد از عمل های ارتوپدی افزایش می یابد.

  لرز نیز ممکن است زمانی که از بی حسی اپیدورال یا نخاعی استفاده می شود رایج تر باشد اگر برای جراحی خود بیدار هستید، با بی حسی اپیدورال یا نخاعی، پس از آن ممکن است در حین عمل لرز ایجاد شود. متخصص بیهوشی شما با شما خواهد بود و می تواند از شما در این امر حمایت کند – معمولا مسئول بی هوشی دمای دستگاه را برای گرم نگه داشتن بدن بیمار خود، تنظیم میکند البته در دستگاه گرم کن هرم نیاز زیادی به پایش دما توسط پزشک بی هوشی نیست و دما میتواند به صورت خودکار تنظیم شود.

در صورت بروز لرز چه کاری می توان انجام داد؟

هنگامی که به اتاق ریکاوری می رسید، دمای بدن شما اندازه گیری می شود. اگر سردتان است، پرستاران از پتوهای گرم کننده برای کمک به گرم کردن مجدد شما استفاده خواهند کرد. همچنین میتوانند از دستگاه گرم کن استفاده کند تا سریع تر بدن بیمار را گرم کنند همچنین گرم کن های بیمار گرمای ثابت را برای بیمار فراهم میکنند برخلاف پتو های از قبل گرم شده که به سرعت گرمای خود را از دست میدهند.  

همچنین تعدادی دارو وجود دارد که می تواند برای درمان لرز استفاده شود، اما بهتر است صبر کنید تا لرزیدن به خودی خود متوقف شود. هیچ کدام از داروها 100% نیستند و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. موثرترین داروها شامل پتیدین، کلونیدین و دوگزاپرام می باشد. اگر بعد از عمل درد دارید، درمان درد نیز ممکن است به شما کمک کند تا لرزیدن کمتری داشته باشید.

گرم کن بیمار هرم برای جلوگیری ازز لرزیدن بیمار

لرزیدن  بعد از عمل به خودی خود متوقف می شود و اگرچه ناراحت کننده است، اما به طور کلی خطر جدی را متوجه بیمار نمی کند ، با این حال، لرزیدن بعد از عمل نیاز بدن به اکسیژن را تا سه برابر افزایش می دهید به همین دلیل اکسیژن اضافی به شما از طریق ماسک داده می شود.

بعد از عمل یک پرستار با شما خواهد بود تا از راحت بودن و گرم بودن شما اطمینانم حاصل کند. اگر بتوانید نوشیدنی بخورید نوشیدنی های گرم میتواند لرز بدن شما را کاهش دهد

اگر در گذشته از لرز بعد از عمل رنج می بردید، این نشان دهنده این نیست که با جراحی و بیهوشی در آینده لرز خواهید داشت.

ریسک ها و احتمالات لرزیدن بعد از عمل

در بیهوشی مدرن، مشکلات جدی غیر معمول است. خطر را نمی توان به طور کامل حذف کرد، اما داروها، تجهیزات و آموزش های مدرن، در سالهای اخیر بیهوشی را به روشی بسیار ایمن تر تبدیل کرده است. احساس شما در مورد یک خطر برای شما بسیار شخصی است و به شخصیت شما و تجربیات شخصی و اغلب خانواده و پیشینه فرهنگی شما بستگی دارد

به طور کلی لرزیدن حسی ناخوش آیند برای بیمار ایجاد میکند که میتواند در رضایت بیماران پس از عمل تاثیر گذار باشد از این رو گرم نگه داشتن بیمار برای بخش بی هوشی و در کل خود بیمارستان بسیار مهم است.

شما میتوانید بوسیله گرم کن بیمار هرم به طور اتوماتیک و کاملاغیرتهاجمی و بدون عوارض جانبی بیمار خود را گرم و راضی نگه دارید.

مطالب دیگر

پوزیشن فاولرز

پوزیشن فاولر(fowler’s)

پوزیشن فاولر(Fowler’s) پوزیشن فاولر تعیین پوزیشن بیمار برای یک عمل جراحی ایمن و موثر حیاتی است. پوزیشن فاولر رایج ترین پوزیشن برای بیمارانی است که

توضیحات بیشتر »

محصولات