چگونه از IPC در فیزیوتراپی استفاده می شود

IPC در فیزیوتراپی

چگونه از IPC در فیزیوتراپی استفاده می شود

فشرده سازی متناوب پنوماتیک (IPC) دستگاهی است که شامل کاف های بادی می باشد. این کاف ها که در اطراف پاها یا بازوها بسته می شوند و به یک دستگاه IPC متصل میشود که میتواند به طور متناوب کاف ها را با هوا پر کند تا در اطراف اندام های آسیب دیده فشار ایجاد کند و سپس آنها را تخلیه می کند.

دستگاه IPC بیشتر در بیمارستان برای تسریع جریان خون و کاهش خطر لخته شدن خون در زمانی که فرد در دوران نقاهت پس از جراحت فعالیت کمتری دارد، استفاده می شود. همچنین در فیزیوتراپی  برای کمک به حمایت از پروتکل های درمانی خاص استفاده می شود.

در حالی که این روش برای همه مناسب نیست، IPC می تواند هنگام درمان انواع خاصی از شرایط مفید باشد. نحوه کار IPC و کاربردهای بالقوه آن در فیزیوتراپی در ادامه گفته شده است.

دستگاه  IPC  چیست؟

فشرده سازی پنوماتیک متناوب (Intermittent Pneumatic Compression) دستگاهی است که از یک وسیله پمپاژ هوای متمرکز تشکیل شده است که به یک کاف با چند محفظه هوا متصل است. هنگامی که کاف ها روی یک اندام یا ناحیه بدن قرار می گیرد، باد می شود و باعث می شود که نواحی داخل بدن را فشرده یا پرس کند.

بسته به نوع دستگاه، بسیاری از دستگاه‌های IPC را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که مقادیر مختلفی فشار را به هر یک از محفظه‌ها اعمال کنند تا به تخلیه مایع یا بهبود گردش خون در یک منطقه کمک کنند. بیشتر دستگاه های IPC چرخه‌های فشرده‌سازی از پیش تعیین‌شده‌ای دارند تا تأثیر آن‌ها بر ناحیه مورد نظر را به حداکثر برسانند.

دستگاه  IPC‌ شرکت آنهوما نیز مانند دستگاه های پیشرفته دیگر از این قابلیت برخورددار می باشد.

به دلیل این ویژگی‌ها، دستگاه‌های IPC اغلب در هنگام درمان شرایط خاص، نسبت به جوراب های فشاری یا تکنیک‌های درمان دستی ترجیح داده می‌شوند. علاوه بر این، IPC ها بسیار ارزان‌تر شده‌اند و به آسانی به دست می‌آیند، و باعث محبوبیت آن‌ها در بین درمانگران و بیماران شده است.

IPC برای هر بیمار مناسب نیست اما، بسیاری از تشخیص های مختلف ممکن است از این روش فیزیوتراپی بهره مند شوند.

IPC چیست

درمان بیماری با IPC

لنف ادم: این تجمع لنف (نوعی مایع) در بافت نرم است که باعث تورم می شود که اغلب پس از درمان سرطان رخ می دهد. کاف های فشرده سازی و IPC برای کمک به کنترل علائم استفاده می شود

تورم پس از جراحی: IPC ممکن است در بیمارستان برای کمک به تسریع تخلیه مایع استفاده شود.

زخم وریدی یا اختلال در عملکرد وریدی: وضعیتی که در آن وریدهای ضعیف، اغلب در ساق پا، نمی توانند خون را به طور طبیعی به قلب بازگردانند. IPC به تحریک جریان خون کمک می کند.

حاملگی یا مشکلات گردش خون مرتبط با چاقی: IPC برای مقابله با اختلالات گردش خون استفاده می شود.

پیشگیری از لخته شدن خون (ترومبوز ورید عمقی-DVT): دوره‌های طولانی عدم تحرک (مانند پس از جراحی یا در بهبودی زخم) می‌تواند جریان خون را کاهش دهد و احتمال تجمع گلبول‌های قرمز خون و تشکیل لخته را افزایش دهد. IPC برای جلوگیری از این اتفاق استفاده می شود.

در بسیاری از موارد، فیزیوتراپ شما به شما آموزش می دهد که از دستگاه IPC خود در کلینیک درمانی استفاده کنید و سپس آن را برای استفاده طولانی مدت در خانه تایید می کند. برخی از واحدهای فشرده سازی پنوماتیک همچنین دارای یک عملکرد سرما درمانی هستند که به آنها امکان می دهد همزمان تورم، التهاب و درد را برطرف کنند.

در طول درمان فشرده سازی پنوماتیک (IPC) چه انتظاری داریم؟

دستگاه های IPC معمولا در حالت نشسته یا دراز کشیده استفاده می شوند. همچنین ممکن است درمانگر از شما بخواهد که ناحیه آسیب دیده را بالا ببرد تا به گردش خون کمک کند.

پس از اینکه کاف های فشرده سازی روی اندام(های) آسیب دیده اعمال شد، فیزیوتراپ شما به شما کمک می کند آن را به کمپرسور هوا متصل کرده و پارامترهای مناسب را برای بدن خود انتخاب کنید.

هنگامی که درمان شروع می شود، احساس می کنید که کاف های فشاری در حالی که ناحیه مورد نظر را فشار می دهد، محکم می شود. در حالی که این فشار ممکن است عجیب و یا حتی کمی ناراحت کننده باشد، اگر احساس ناراحتی کردید حتماً به فیزیوتراپ خود اطلاع دهید تا بتوانند بر اساس آن شدت را تغییر دهند.

با ادامه درمان، مقدار و محل فشرده سازی معمولاً در نوسان است. همچنین ممکن است بسته به نحوه تغییر جریان خون در ناحیه، تغییراتی در شدت فشرده سازی احساس کنید.

پس از اتمام برنامه دستگاه IPC، کاف ها به طور کامل تخلیه می شود و می تواند از بدن شما خارج شود.

IPC در فیزیوتراپی

محدودیت های IPC

در حالی که IPC می تواند مزایای معنی داری را برای شرایطی که در بالا توضیح داده شد ارائه دهد، اغلب تنها درمانی نیست که مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد لنف ادم، این روش معمولاً در فیزیوتراپی در کنار تکنیک‌های دریناژ دستی، جوراب های فشاری و دستورالعمل‌های حفظ بهداشت مناسب پوست استفاده می‌شود.

به طور مشابه، فیزیوتراپیست ها اغلب از باند یا جوراب ساق بلند علاوه بر IPC برای درمان زخم وریدی استفاده می کنند.

در نهایت، این درمان ممکن است همراه با تکنیک‌های درمانی فعال‌تر، مانند تمرینات تقویتی یا کششی، هنگام درمان تورم پس از جراحی مورد استفاده قرار گیرد.

خطرات IPC

IPC یک گزینه درمانی گسترده و نسبتاً ایمن است. گفته می شود، چندین عارضه جانبی بالقوه وجود دارد. این شامل:

  • درد، گرما یا تعریق در ناحیه ای که توسط کاف فشاری پوشانده شده است
  • قرمزی یا شکستگی پوست در ناحیه درمان
  • آسیب عصبی (موقت معمولا)
  • سندرم کمپارتمان یا آسیب فشار

بسیاری از این خطرات مهم سلامت مرتبط با این درمان نادر هستند و معمولاً با استفاده نادرست از دستگاه مرتبط هستند.

اگر از دستگاه های IPC در خانه استفاده می کنید، حتماً با فیزیوتراپیست خود کار کنید تا مطمئن شوید که قبل از استفاده شخصی از دستگاه، درک درستی از آن دارید.

موارد منع استفاده از IPC

مانند هر درمان پزشکی، چندین گروه از افراد وجود دارند که نباید IPC دریافت کنند. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، حتماً قبل از شروع این درمان با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا فیزیوتراپ خود صحبت کنید:

جایگزین های فشرده سازی پنوماتیک

اگر در مورد استفاده از IPC ناراحت هستید یا اگر در موقعیت خاص شما منع مصرف دارد، چندین جایگزین امکان پذیر وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال، تکنیک های ماساژ دستی می تواند توسط فیزیوتراپ شما انجام شود تا به بهبود تورم یا لنف ادم در یک ناحیه کمک کند. متأسفانه،  این درمان معمولاً موقتی است.

علاوه بر این، جوراب‌های فشاری و بانداژها اغلب بر روی ناحیه مورد نظر برای کاهش علائم و جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود. این درمان ها معمولاً به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است بسته به تشخیص خاص شما نیاز به ادامه استفاده داشته باشند. فیزیوتراپ شما می تواند راهنمایی خاصی در مورد مدیریت علائم منحصر به فرد شما ارائه دهد.

جایگزین IPC

خلاصه

دستگاه فشرده سازی متناوب (IPC) یک دستگاه پمپاژ هوا است که به یک آستین بادی متصل می شود. هنگامی که آستین دور پا یا بازو قرار می گیرد، می توان آن را به طور متناوب باد کرد تا در اطراف اندام ها فشار ایجاد شود. این دارو برای تحریک جریان خون و تشویق تخلیه مایعات در دوره‌های بی‌حرکتی، مانند دوران نقاهت پس از جراحت یا جراحی، و برای درمان برخی بیماری‌ها مانند ادم لنفاوی و زخم‌های وریدی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *